Het nieuwe Boost Recuperation-systeem (BRS) van Bosch overbrugt de momenteel nog grote leemte tussen start/stopsystemen en hybride aandrijvingen. “Het Boost Recuperation-systeem garandeert dat elektrische voertuigen ook voor het middensegment betaalbaar worden”, zegt Wolf-Henning Scheider, directielid van Robert Bosch GmbH.

“Met aangepaste componenten, zoals een lithium-ionaccu met een capaciteit van 0,25 kWh, komen we doelgericht tegemoet aan de behoeften in het middelste prijssegment.” Door de elektrische componenten, die de motor met tot 10 kW extra vermogen ondersteunen, bespaart het BRS tot 15 procent brandstof en CO2. Dat opent de weg naar een andere optie om de steeds hogere grenswaarden in Europa, China en de VS te bereiken.

De innovatieve aandrijvingscomponent van Bosch combineert vier functies in één enkel systeem: recuperatie, koppelondersteuning, een comfortabel start/stopsysteem en ‘zeilwerking’. Aan de basis van de nieuwe hybridesligt een uiterst efficiënte alternator, die met behulp van nieuwe vermogenselektronica in plaats van met 12 volt nu met 48 volt is uitgerust. Het vermogen van de elektrische motor wordt zo tot viermaal hoger. Bestuurders profiteren op verschillende vlakken van het 48 V-boordnet. Door de hogere spanning kunnen nieuwe comfort- en veiligheidssystemen in het voertuig worden ingezet. Bovendien is het onderhoud van het BRS eenvoudiger dan bij de huidige hybride systemen. Voor de service hebben de monteurs geen speciale opleiding over hoge voltages nodig.

Het BRS laadt op bij het remmen en levert meer koppel
De naam zegt het al: het Boost Recuperation-systeem beschikt over twee essentiële functies: energieterugwinning door recuperatie en het gebruik hiervan voor het versnellen. In detail ziet de werking er als volgt uit: de overtollige remenergie wordt via het 48 V-boordnet in de lithium-ionaccuopgeslagen. De accu heeft een capaciteit van 0,25 kWh. Indien nodig wordt de energie teruggeleid naar het BRS, dat dan als elektrische motor functioneert. Zo levert het systeem extra koppel. Dat boost-effect is vooral bij kleine, opgeladen motoren en bij een laag toerental belangrijk voor een dynamisch rijgedrag.
Bovendien maakt het nieuwe systeem de ‘zeilfunctie’ mogelijk, een uitbreiding van het bekende start/stopsysteem. Wanneer bij het uitlopen of bij een lichte afdaling het rem- en het gaspedaal niet worden ingedrukt, schakelt de verbranding uit. Door de beweging ‘zeilt’ het voertuig emissie- en geluidloos verder. Ritten op autosnelwegen en landelijke straten met een lichte helling zijn optimale situaties voor de zeilfunctie van het BRS. In reële omstandigheden worden op een traject zo tot 30 procent uitrolfases bereikt.

Comfortabele start/stopfunctie en geruisloze start Bovendien breidt het Boost Recuperation-systeem de start/stopfunctie nog verder uit. Het systeem zorgt voor een snelle, geruisloze en schokvrije start – ook wanneer de verbrander vanuit de zeilmodus opnieuw inschakelt. Ook hier helpt de 48 V-accu om de periode zonder aandrijving te overbruggen en om alle comfort- en veiligheidsfuncties in het voertuig op een betrouwbare manier te blijven ondersteunen.

Nieuwe boordnetarchitectuur met DC/DC-omvormer
Het 48 V-boordnet met zijn bijkomende functies is vooral voor voertuigen uit de middelste en hoogste klasse een aantrekkelijke oplossing: hierdoor wordt het mogelijk om voertuigfuncties elektrisch te maken, wat met minder spanning en energie niet mogelijk is. Bij de aircocompressor, turbolader, motorventilator en bijverwarming zijn bijvoorbeeld betere functies en minder CO2-uitstoot mogelijk. Een bidirectionele DC/DC-omvormer, de Power Conversion Unit – kortweg PCU – verbindt het nieuwe 48 V-deelboordnet uiterst efficiënt en betrouwbaar met het gebruikelijke 12 V-boordnet. De belangrijkste taak van de PCU is om het conventionele 12 V-boordnet te voorzien van elektrische energie, die door het 48 V-boordnet wordt opgewekt en opgeslagen. De PCU is compact en daardoor flexibel te integreren in elk voertuig – ook in de motorruimte.

Een video van de techniek vind je op autojunk.nl.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.