Boeings worden pas over enkele decennia elektrisch
Luchtvaart is verantwoordelijk voor een enorm deel van de CO2-uitstoot in de wereld. Toch verwacht één van de grootste vliegtuigfabrikanten niet dat er binnenkort hele revolutionaire dingen gebeuren in de lucht.

Hoewel we vaak aandacht besteden aan milieuvervuiling door auto’s en ander wegverkeer, kunnen we zeker ook de gevolgen van lucht- en scheepvaart op dit gebied niet uitvlakken. Desalniettemin heeft de bestuursvoorzitter van Boeing, Dennis Muilenburg, aangegeven dat het nog enkele decennia zal duren voordat het bedrijf elektrische of hybride vliegtuigen gaat bouwen die net zo groot zijn als de huidige modellen.

Airbus, de grote Europese concurrent van het Amerikaanse Boeing, verwacht daarentegen al binnen 15 jaar een elektrisch vliegtuig op de markt te brengen dat genoeg plaats biedt aan maar liefst 100 passagiers. Een opvallend verschil tussen de twee luchtvaartreuzen en we zijn zeer benieuwd wie uiteindelijk aan het langste eind trekt.

Verder is Muilenburg erg positief over de toekomst van zijn bedrijf. Boeing zou sterker en gezonder zijn dan ooit en men verwacht in het nieuwe jaar veel vliegtuigen te verkopen. In Q1 van dit jaar noteerde Boeing orders met een waarde van 27 miljard USD. De omzet daalde iets naar 20,1 miljard USD terwijl de nettowinst met 19% groeide naar 1,5 miljard USD. (via: Welt am Sonntag)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Tijd voor een Tesla’tje die die industrie voor aap zet. Het benodigde budget voor een serieuze vliegtuigfabrikant is giga maar de winsten denk ik ook. De ouwe standaard fabrikanten sjokken door terwijl juist in de vliegtuigbranche brandstofkosten zooo enorm drukken op de carriers.

@dakarbemo: Een “Tesla’tje” zie ik niet gebeuren.

Hoe leuk en innovatief Tesla ook is, een auto is in feite een eenvoudig product, getuige ook de vele kleine sportwagenbouwers.

Vliegtuigen daarentegen, das een ander verhaal. Er zullen wel fabrikanten opstaan die elektrische sportvliegtuigjes gaan maken, maar dat zijn dan dingen voor 2 of 4 personen. Voor een echte disruptie van de aero-markt heb je toestellen nodig van 100-200-300 passagiers. En zo’n toestel krijg je als kleine fabrikant niet gebouwd, en al zeker niet FAA approved…

@Esprit_de_Flandre: jij zegt precies wat ik ook zeg alleen met meer worden. Maar als een nieuwe fabrikant de centen bijelkaar krijgt heb je juist door die enorm lange ontwikkelingstijd een giga voorsprong op je concurrentie. En nee Tesla zal niet instappen maar een “Tesla’tje” bedoel ik de hippe term Disruptor. Er zijn al zat mini fabrikanten bezig met kleine electro vliegtuigjes.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.