Boing komt met een biobrandstof die bij verbranding 50 procent minder CO2 uitstoot dan fossiele brandstof.

Het luchtvaartbedrijf werkt samen met de Amerikaanse Federal Aviation Administration en andere aandeelhouders om toestemming te krijgen tot het gebruik van groene diesel voor vliegtuigen. Hiermee zou de CO2-uitstoot van de luchtvaart verder teruggedrongen kunnen worden, net als de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.

De groene diesel, gemaakt van olie en vetten maar niet te verwarren met biodiesel, is chemisch vergelijkbaar met de huidige biobrandstof voor de luchtvaart en kan voor iedere dieselmotor worden gebruikt. Bij goedkeuring kan de brandstof direct worden gemengd met de traditionele vliegtuigbrandstof. De productiecapaciteit van groene diesel in de Verenigde Staten, Europa en Singapore bedraagt al 1 procent – ruim twee miljard liter – van de wereldwijde behoefte aan vliegtuigbrandstof. De kosten kunnen het opnemen tegen petroleum.

Boing, de Federal Aviation Administration, motorfabrikanten, producenten van groene diesel en anderen stellen momenteel een gedetaileerd rapport samen, dat gepresenteerd zal worden aan de belangrijkste aandeelhouders in het goedkeuringsproces van de brandstof. Deze inspanningen gaan hand in hand met Boings werk om volgens de internationale vliegtuigbrandstofspecificaties 50 procent biobrandstof bij te mengen. Samen met 27 vliegtuigmaatschappijen in de Sustainable Aviation Fuel Users Group ontwikkelen zij biobrandstof dat duurzaam geproduceerd kan worden, zonder een grote invloed te hebben op de uitstoot van broeikasgassen, lokale voedselzekerheid, bodem, water en lucht.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.