CEO Norbert Reithofer maakte bekend dat BMW overweegt om een op waterstof aangedreven auto in productie te nemen. Mogelijk zal de nieuwe i3 hier een grote rol in gaan spelen.

BMW heeft al enige tijd oog voor waterstoftechniek. Eind 2011 klopten zij bij General Motors aan, die toen al jaren onderzoek heeft gedaan naar brandstofcellen. Deze samenwerking ging niet door. Toyota was in 2012 wèl bereid om met BMW samen te werken aan een brandstofcel, maar ook aan opslagtanks, de elektromotor en accutechniek.

De Duitsers komen dan ook niet met lege handen aan. Zij hadden al de nodige ervaring met waterstof in de vorm van de Hydrogen 7 mono-fuel en de 1-serie FWD waterstof-hybride concept. Echter, hier werd voornamelijk gebruik gemaakt van een normale verbrandingsmotor; niet van een brandstofcel.

BMW is ervan overtuigd dat brandstofceltechniek één van de manieren is om uitstootvrije auto’s te leveren. Reithofer gaf aan dat de i-modellen mogelijk van een brandstofcel worden voorzien om de range van alternatieve aandrijflijnen te verlengen. Toyota is hierbij de aangewezen partner, die voor 2015 een auto met brandstofcel in de planning heeft staan. Ook zoeken zij samen naar andere oplossingen om lange afstanden zonder uitstoot en kortere laadtijden voor EV’s te realiseren.

Reithofer ziet auto’s die voor een bepaald doel zijn gebouwd, zoals de i3, als “de juiste aanpak”. Nieuwe technologien en veranderende bedrijfsgebieden bieden nieuwe perspectieven en mogelijkheden tot groei. Door ook brandstofcellen aan te bieden plant BMW om bovenaan de pikorde te blijven staan.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Verstandig. En met de doorbraak van op grafeen gebasseerde technieken wordt het straks lastig om een excuus te bedenken tegen het gebruik van waterstof als brandstof.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.