BMW Vision iNEXT van boven
Er is een andere Duitse fabrikant van premiumauto’s die er exact dezelfde gedachte op nahoudt, is dat Audi of Mercedes?

Het blijkt Mercedes te zijn dat eveneens stelt dat 2019 het jaar is van de plugin-hybride. Voor een overtuigde keuze voor volledig elektrische auto’s is het blijkbaar te vroeg, ook voor BMW. Ceo Harald Kr├╝ger deed zijn uitspraken hierover tijdens de aandeelhoudersvergadering. BMW meldt dat de vierde generatie van zijn plugins inmiddels goed is voor een volledig elektrisch rijbereik van maximaal 80 kilometer, dat is alvast fors meer dan menigeen op een dag rijdt. Het gaat dan om de 3-serie, 7-serie, X3 en X5.

Interessanter zijn uiteraard de volledig elektrische modellen. Het aanbod blijft bij BMW vooralsnog beperkt tot de i3, die alweer sinds 2013 in productie is, maar waar de tijd geen vat op lijkt te hebben. Nog dit jaar volgt de elektrische Mini Cooper S E, waarmee het inmiddels 50 jaar oude Mini weer klaar is voor de toekomst. Volgens jaar debuteert de suv BMW iX3, het uiterlijk van die auto is min of meer onthuld. Dan wordt het in 2021 interessant met de komst van de BMW i4 en de iNEXT. Die laatste belooft futuristisch en onalledaags te worden, hopelijk op eenzelfde manier als de i3. Het aanbod dijt geleidelijk uit.

Intussen wordt ook waterstof niet verloochend. Samen met Toyota wordt nog altijd aan de ontwikkeling van de brandstofcel gewerkt. Concrete plannen voor een BMW met waterstofaandrijving zijn er niet. Hoewel er wel degelijk voordelen zijn: het rijbereik is hoog, er hoeft nauwelijks tijd uitgetrokken te worden om te tanken en de auto is uitstootvrij.

Er wordt door BMW dus niet op een bepaalde aandrijvingsvorm ingezet, in plaats daarvan wordt de autokoper de keuze gelaten. Ook dat is wat waard.

Beeld: BMW Vision iNEXT van boven


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.