Tweemaal BMW i3
Het benodigde kobalt wordt betrokken in Congo, waar de werkomstandigheden niet erg gunstig zijn.

Als er een verwijt is dat de elektrische auto kan worden gemaakt, dan is het dat de productie van de auto tamelijk milieubelastend is. Voor de accupakketten zijn bijvoorbeeld schaarse grondstoffen nodig. Ongeveer de helft van het kobalt dat wordt gebruikt, komt uit Congo. Dat is bepaald niet optimaal. De werkomstandigheden kunnen er beter, om het zwak uit te drukken. Daarbij waren er volgens Unicef in 2014 in totaal 40.000 kinderen aan het werk in de mijnen in het land. De gemiddelde mijn in Congo is er één waar kobalt wordt gewonnen

BMW is één van de merken die de situatie actief wil verbeteren. Het merk wil inzicht geven in de productieketen van accupakketten. Dat moet gedaan worden door kenbaar te maken met welke fabrieken wordt gewerkt en waar de grondstoffen worden betrokken. Ook wil het betere omstandigheden voor arbeiders in Congo.

Hoewel BMW de productie van accupakketten heeft uitbesteed, wordt er verantwoordelijkheid gevoeld en wil het merk betere omstandigheden. Het belang van elektrisch rijden neemt toe.

SK Innovation en LG Chem streven naar het ten dele uitbannen van het gebruik van cobalt. Deze partijen zijn bezig met een nieuwe generatie accupakketten waarvoor de helft minder cobalt nodig is. (Via: greencarreports.com)


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.