Door BMW wordt gekozen voor alle denkbare aandrijflijnen. Om de concurrentieslag niet te verliezen? De tijd moet het uitwijzen.

Een flexibele modelarchitectuur, dat is de toverformule waarvan de komende tien jaar niet wordt afgeweken. Dat betekent dat er veel vormen van aandrijving mogelijk zijn.

Klaus Fröhlich, hoofd ontwikkeling van BMW, heeft in een interview met Automotive News uitgelegd wat mag worden verwacht van de Beierse autobouwer. Allereerst is wat opmerkelijk te noemen dat er maar weinig overtuigd wordt gekozen voor hedendaagse vormen van aandrijving. Het merk maakt het onderdeel Motoren Werke uit de merknaam waar en kiest nog altijd voor benzine en diesel. Er wordt gesteld dat er in de Verenigde Staten maar nauwelijks behoefte is aan volledig elektrisch aangedreven auto’s, daar wordt vooral markt gezien in plugin-hybrides met een M-label.

In Europa ligt het wat anders. Ev’s moeten er komen, op termijn. Maar Fröhlich stelt dat er een zekere afkeer is, zodat ook op het oude continent de plugin-hybride de komende jaren de beste oplossing is. Alleen in China zouden er steden zijn waar men volledig overgaat op elektrisch rijden. Maar dan nog wordt gesteld dat de infrastructuur te wensen overlaat.

De grootste uitdaging voor elektrische auto’s, is het kunnen beschikken over de benodigde grondstoffen. Verder wordt gemeend dat veel snelladen ertoe zou kunnen leiden dat het accupakket in rap tempo degradeert. Dat is bepaald niet terecht, want als het batterijbeheer in orde is, kunnen de batterijcellen veel hebben.

Al met al heerst bij BMW het nodige cynisme over elektrisch rijden. Ten onrechte, want Tesla is hard op weg om het alternatief te worden voor de (gewezen) premiumautomerken, voor zover dat niet al het geval is.

Verder wordt er in bescheiden mate ingezet op waterstof, er zal worden getest met een BMW X5 met brandstofcel. BMW doet de ontwikkeling samen met Toyota. Op productieversies is het nog geruime tijd wachten, de BMW X6 en X7 zijn over tien jaar de eerste.

We vestigen de hoop op de BMW i3, nieuwe, vermoedelijk tamelijk zware, ev’s van het merk, zoals de iX3, i4 en iNEXT én publiekslieveling Mini.

Beeld: BMW i3


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.