Norbert Reithofer
Duitsland heeft lang gestreden tegen de steeds strenger wordende CO2-limieten voor nieuwe auto’s. Hoewel zij langer de tijd hebben gekregen om orde op zaken te stellen en er uitzonderingen gemaakt kunnen worden, staat BMW voor een miljardeninvestering.

In 2021 mogen nieuwe auto’s gebouwd in de EU niet meer dan 95 gram CO2/km uitstoten. De fabrikanten hebben al één jaar langer de tijd gekregen om aan deze eis te kunnen voldoen, maar dit neemt niet weg dat dit voor sommigen een behoorlijke uitdaging wordt. Eerder meldden wij al dat vijf van de zeven Europese autofabrikanten het CO2-doel niet halen als zij op dezelfde voet door blijven gaan sinds de introductie van de wet in 2008. BMW is daar één van.

Om het CO2-doel alsnog te kunnen halen, zal BMW miljarden euro’s moeten investeren in de verduurzaming van hun aandrijflijnen. Sinds 1995 heeft BMW hun CO2-emissie met 30 procent vermindert en zitten nu op de 133 gram per kilometer. Echter, de laatste 33 gram zullen het duurst worden. Bij een uitstoot van 100 g/km hebben we het over een gemiddeld verbruik van 4 liter per 100 kilometer. BMW wordt op deze manier gedwongen om kleinere auto’s te maken.

CEO Norbert Reithofer is ervan overtuigd dat een nieuwe motorfamilie BMW gaat helpen, én hen een streepje voor geeft ten opzichte van de concurrenten (met name Audi en Mercedes). De nieuwe modulaire motor is nog niet volledig doorgevoerd in het gamma, maar de drie-, vier- en zescilinders vinden hun weg geleidelijk naar hun auto’s. Hiermee moet er een significante sprong voorwaarts worden gemaakt op het gebied van efficiëntie.

Wat betreft alternatieve aandrijflijnen blijft BMW een middenpositie behouden en wil zich nog niet vastleggen op één techniek. Het hangt er helemaal vanaf hoe de actieradius van EV-accu’s zich gaat ontwikkelen, of dat rijden op waterstof (in samenwerking met Toyota) de toekomst heeft. (Via Automotive News Europe)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.