BMW 7 Serie
Koolstofvezel, of eigenlijk carbon reïnforced plastics, werden tot voor kort vooral gebruikt in sportwagens. BMW gaat verder en is de eerste om het materiaal ook in de constructie van een sedan te gebruiken.

In de kooiconstructie van de BMW i3 maakt BMW al gebruik van koolstofvezel, in de volksmond ook wel carbon genoemd. Dat materiaal is lichter én sterker dan staal of aluminium en in theorie dan ook ideaal voor toepassing in auto’s. Enige nadeel is de veel hogere prijs van het materiaal. Deze prijs lijkt echter langzaam te dalen, waardoor koolstofvezel in steeds meer auto’s gebruikt wordt. Zo heeft bijvoorbeeld ook de Alfa Romeo 4C een koolstofvezel monocoque, iets wat voorheen was voorbehouden aan sportwagens die een veelvoud kostte van deze 4C.

Na de nog enigszins futuristische BMW i3, is het nu dus de beurt aan de meer mainstream BMW 7 Serie. Voor de carrosserie wordt gebruik gemaakt van diverse materialen, zoals staal, aluminium en koolstofvezel. Dat laatste materiaal wordt vooral gebruikt op plekken waar de carrosserie sterke krachten in een bepaalde richting moet kunnen weerstaan. Denk aan dorpels, raamstijlen en dwarsbalken in het dak. Verder zijn de deuren -net als bij de vorige 7 Serie- van aluminium, al zijn ze 10 procent lichter dan voorheen. Alles bij elkaar brengt dat het gewicht 130 kilo omlaag ten opzichte van zijn voorganger.

De video waarin BMW uitleg geeft over de constructie van de nieuwe 7 Serie, bekijk je op Autojunk.nl.

AUTOJUNK


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Mocht je een keer de lengte van de auto onderschatten en een bocht te krap nemen, dan is de dorpel schade niet meer te overzien.. daar schiet je ook niet echt iets mee op lijkt me zo.

@pornobaron: Ik denk dat ze daar wel rekening mee hebben gehouden als je de plaatsing van aluminium/carbon ziet.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.