BMW had reeds een Joint Venture met de SGL Group voor de productie van koolstofvezel versterkte polymeren (CFRP), genaamd SGL Automotive Carbon Fibers. Maar BMW heeft nu ook een belang genomen in SGL Carbon SE, de Duitsers willen zich blijkbaar nog meer focussen op lichtgewicht constructies.

CFRP’s worden bijvoorbeeld gebruikt bij de productie van de BMW i3 en BMW i8, tevens zagen we onlangs een voorproefje met de lichtgewicht BMW M3 CRT. Nu neemt BMW een aandeel van 15% in SGL. Friedrich Eichiner, onderdeel van de BMW Board of Management en verantwoordelijk voor Financiën, liet vorige week vrijdag weten: “Lightweight construction will play an increasingly important role in the automobile industry in the future. Our stake-holding in the SGL Group is a logical step that will further strengthen our successful cooperation.

Gewichtsbesparing is belangrijk om auto’s zuiniger te maken, koolstof kan daar een grote rol in spelen. De twee partners hebben daarom samen een gloednieuwe fabriek in de VS gebouwd. De nieuwe fabriek speelt een belangrijke rol om de productie van ultra-lichte carbon kunststoffen (CFRP) te automatiseren voor gebruik in toekomstige voertuigen. CFRP is 30 procent lichter dan aluminum en 50 procent lichter dan staal.

Met dit aangekochte belang blijft BMW overigens een stap voor op concurrent Volkswagen. Susanne Klatten (BMW erfgenaam) bezit reeds 27,3% in SGL en wil dit aandeel zelfs verhogen naar 29%. BMW bezit nu 15,16% maar Volkswagen heeft slechts 8,18% van het bedrijf in handen. Volkswagen heeft nog geen commentaar gegeven op de actie van BMW.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.