BMW i3
Meer BMW’s met (deels) elektrische aandrijflijnen moeten er komen.

Daarvoor moeten uiteraard voldoende accupakketten beschikbaar zijn. Zo kan het dat BMW de komende jaren bij Samsung SDI voor 2,9 miljard euro aan accupakketten inkoopt en bij CATL hetzelfde doet voor een bedrag van 7,3 miljard euro. Indrukwekkende bedragen en meer eerder besproken met Samsung SDI en CATL. Daarbij moet wel worden bedacht dat bij toekomstige BMW’s (deels) elektrische aandrijving uitgroeit tot de norm. Er kunnen vooral erg veel plugin hybrides worden verwacht.

Om in de hand te houden dat de cruciale grondstof kobalt op een maatschappelijk aanvaardbare wijze wordt gewonnen, doet BMW de inkoop bij mijnen in Australië en Marokko. Ook lithium wordt door BMW ingekocht. Het wordt geleverd aan de voorgenoemde partijen die de accu’s produceren. Milieunormen én mensenrechten worden nadrukkelijk gerespecteerd.

In 2023 wil BMW 25 geëlektrificeerde modellen aanbieden, meer dan de helft moet volledig elektrisch zijn. Ev’s die worden verwacht zijn de BMW i1, i4, iX3 en iX5. De BMW i3 blijft naar verwachting nog enige tijd, van die auto zijn intussen 160.000 exemplaren gebouwd.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.