Elektrische BMW
Kleiner en goedkoper dan de i3!

Om met het slechte nieuws te beginnen, dit elektrische voertuig heeft slechts twee wielen. Geen echte motor, maar een weer in populariteit toenemende motorscooter. Het goede nieuws is dat een Akrapovic-brulpijp, waardoor zo’n plusbrommer een schandalige hoop (lelijke) herrie voortbrengt, uiteraard niet leverbaar is.

Deze BMW C-Evolution is namelijk volledig elektrisch en zoeft dan ook geruisloos over ’s lands wegen. BMW zegt twee nieuwe modellen te presenteren, maar dat moeten we met een korreltje zout nemen. Hoewel je ze nog amper ziet rijden, is de C-Evolution namelijk al even op de markt.

BMW C Evolution

Het grote verschil is dat er nu een nieuwe Long Range-versie is, met dezelfde accutechniek die onlangs de BMW i3 aan een grotere range hielp. De 60 Ah-accu is vervangen door een exemplaar van 94 Ah, een flinke toename dus. Dat helpt deze elektrische tweewieler dan ook aan een betere range, die van 100 naar 160 km groeide. Daarnaast kan de betere accu de BMW aan een hoger continu vermogen helpen. Was dat voorheen 11 kW/15 pk, nu is dat 19 kW/26 pk. Het piekvermogen blijft met 35 kW/48 pk gelijk. Exact het maximaal toegestane voor een A2-rijbewijs dus.

Voor wie nog wat jeugdiger is en alleen beschikt over een A1-rijbewijs, is er nu ook een European-versie. Deze heeft een maximaal vermogen van 11 kW en mag dus ook met dat beginnersrijbewijs worden bereden. Dit model moet het doen met de oude accu en heeft een range van 100 kilometer. Meer dan toereikend voor in de stad, veel snelwegkilometers wil je met een zware motorscooter met slechts 11 kW toch niet maken.

BMW presenteert de nieuwe C-Evolutions op de autoshow in Parijs en lijkt de tweewieler dan ook vooral te richten op de forens die voor middellange afstand een vlot en duurzaam alternatief wil voor de auto. Het huidige model begint bij 15.250 euro, de nieuwe Long Range-versie zal vermoedelijk iets duurder worden.


Onder de futuristische kappen is de BMW C-Evolution eigenlijk één grote rijdende accu


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Niets mis mee, juist dit soort voertuigen worden toch alleen gebruikt om van A naar B te komen.

15.000 is wel een sloot geld. Volgens mij zijn er best nog wel wat goedkopere alternatieven voorhanden.

@pomoek: dit bedrag is een eenmalige uitgave. De onderhouds- en stroomkosten zijn zeer laag.
Ik zou wel eens willen zien wat de uiteindelijke kosten zijn als je dit 5 jaar rijdt ipv een auto naar je werk.

@JanJansen:
Ik haal met m’n 125cc scooter (ca. 13pk) makkelijk 1:40 en het ding kostte nieuw nog geen 3000e. Verzekering is een schijntje evenals onderhoudskosten (honda).

Uiteraard is zo’n bmw een begeerlijk ding en je ziet ze hier ook regelmatig rijden. het enige is dat ze me erg zwaar lijken als ik het accupakket bekijk.

@janjansen: dagelijks, dus in weer en wind. Dan is een goede helm en goed motorpak met goretex een must. Na 5 jaar is dat echt wel versleten dus vergeet niet die €1500 (voorzichtig geschat) aan kleding af te schrijven.

@pomoek: voor 10mille heb je een héle serieuze motor. En 5k benzinegeld, wat gelijk staat aan 50.000km…
Ding zal wel weer voornamelijk aangeschaft worden door overheidsinstanties.

@coffeecup: True. Subsidie-vretertje wellicht. Weinig vernieuwend, weinig echte voordelen. Lekker clickbait stukje trouwens :/

Ik houd het wel bij m’n S1000RR, hoewel er vast een markt is voor dit soort dingen. Voor woon-werk is zoiets natuurlijk ideaal, maar voor de hobby totaal oninteressant.

@racerx: gelijk heb je! Tevens maak je met een s1000rr ook woon-werk wat interessanter 😉

@thijsj: was vanochtend ook wel weer interessant ja haha

Ik heb zo’n gevoel dat deze nog best gaan verkopen.

Een motor die wellicht de MP3’s e.d. gaat vervangen in grote steden als Parijs. Je zult ze weinig tegenkomen op bochtige dijkjes op een zonnige zaterdag. Wat een win-win is me dunkt

Saai.. en waar blijft verdomme die nieuwe 5-reeks!

@bmw535dxdrive: deze week is de dealer presentatie van de 5 serie…nog even geduld svp.

Ziet er niet eens onaardig uit maar wel aardig prijzig. Zal het waarschijnlijk goed doen in grote Europese steden.

Een elektrische motor voor woon werk zou ik echt wel gaan overwegen, mits ze nog iets betaalbaarder worden. Maar zo’n scooter model mogen ze lekker houden.

Persoonlijk vind ik het jammer dat de vormgeving niet zo vooruitstrevend is als hun i voertuigen.

Snap niet waarom ze deze dingen elektrisch maken, je hoort ze niet aankomen. De enige bescherming dat ze hebben is een helm en met wat geluk een paar handschoenen. Tenzij ze speakers plaatsen die een brommergeluid produceren zoals bij de i8

@dromedaris: met een beetje geluk monteren ze ook een setje remmen en spiegels 🙂

@dromedaris: omdat deze in de stad rijden. En daar zijn veel mensen die niet van motorfietsstank houden.

Ik heb er eens een stukje mee gereden en het rijdt niet verkeerd.
In de bochten is het wel een gewichtige tweewieler en valt hij duidelijk naar links of rechts door het gewicht.

Zozo die is mooi lelijk

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.