Geëlektrificeerde BMW's
In volle overtuiging, de voorkeur gaat niet uit naar een bepaalde vorm van aandrijving en elektrisch is niet de onvermijdelijke toekomst.

Het veranderingsgezinde BMW i is niet meer wat het geweest is. Een jaar of vijf terug was de BMW i3 de grote belofte, of op zijn minst een onalledaagse BMW die zonder scrupules blijk gaf van de mogelijke toekomst van het merk. Het is bij de i3 en i8 gebleven, de eerste zal nog worden geproduceerd zolang de verkoopcijfers op peil blijven, de laatste verdwijnt het volgende jaar. Daarna wordt i een toevoeging aan het conservatievere deel van het modelaanbod van de Bayerische Motoren Werke, het staat dan niet langer voor Injection, maar voor Elektrisch.

De meest betaalbare belooft de BMW i1 te worden, dat is een geëlektrificeerde 1-serie. Verder kunnen ev’s als de BMW iX3, i4 en iX5 worden verwacht. Want uiteraard wordt er ingezet op onverminderd populaire suv’s. Flexibel is echter het codewoord, platforms moeten geschikt zijn voor veel vormen van aandrijving. Verbrandingsmotor, hybride of volledig elektrisch. Een verklaarbare keuze die vooral lijkt te worden ingegeven door economische principes en effectiviteit. Het meergewicht van mogelijk enkele tientallen kilo’s wordt voor lief genomen. De kans om te komen met een doorwrocht ev-platform, waardoor andere ontwerpkeuzes mogelijk zijn en er veel interieurruimte beschikbaar is, wordt niet gegrepen. Het gaat er bij de concurrentie anders aan toe, Audi en Porsche hebben een speciaal platform voor ev’s. Aan de Jaguar i-Pace ligt een zekere ontwerpfilosofie ten grondslag: de crossover is relatief kort, maar wel erg breed.

BMW-baas Oliver Zipse is geenszins van plan om krampachtig vast te houden aan de huidige strategie, want tegen 2030 kunnen de zaken er helemaal anders voor staan.

En er mag dan een BMW X5 met brandstofcel zijn, er wordt met geen woord gerept over waterstof als brandstof van toenemend belang. Dat mag opmerkelijk heten. Sowieso lijkt er te worden ingezet op aardig conventionele technieken, en is men vooral trots op de plugin’s met een toenemend elektrisch bereik, wat valt te danken aan grotere accupakketten. De voortgangsdrift wordt bij BMW nog altijd gevoed door benzine. (Via: ecomento.de)

Beeld: geëlektrificeerde BMW’s


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.