BMW Concept iX3
De Chinese markt is al lang geen opkomende markt meer, het is een markt die ertoe doet. Bovendien worden in China niet alleen auto’s geproduceerd voor de thuismarkt.

Het is onontbeerlijk om als automerk ook een fabriek in China te hebben staan, dat scheelt namelijk hoge importheffingen. Vanuit de overheid is het een vereiste om een joint venture aan te gaan met een Chinees bedrijf. BMW werkt samen met Brilliance, onder de naam BMW Brilliance Automotive (BBA). De beide partijen hebben een batterijfabriek, maar ook de nodige productiecapaciteit voor auto’s. Reguliere BMW’s – om het maar even zo uit te drukken – en enkele volledig elektrische auto’s die door het BMW-concern spoedig worden geĆÆntroduceerd zullen in China worden gebouwd. Daaronder de volledig elektrische Mini.

Maar ook wat het succesnummer moet gaan worden, de BMW iX3. De volledig elektrische variant van de welbekende X3. Door BMW en Brilliance is een langetermijnakkoord getekend voor de autoproductie in de fabrieken Tiexi en Dadong in het Oost-Chinese Shenyang. In 2019 moeten er 520.000 BMW’s van de band rollen. De iX3 zal vanuit China over de gehele wereld worden geĆ«xporteerd. Met een jaarlijkse afzet van 560.000 auto’s in China is die markt groter dan de Verenigde Staten en Duitsland bij elkaar.

Behalve autofabrieken heeft BMW Brilliance ook een motorenfabriek, die ook verantwoordelijk is voor de productie van accupakketten. Dat het BMW menens is met de productie van (deels) elektrische auto’s blijkt verder uit het contract dat is gesloten met het eveneens Chinese CATL. Hier zijn de rollen in zekere zin omgedraaid. CATL gaat een batterijfabriek bouwen in Duitsland.

Beeld: BMW Concept iX3


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.