Is dit acquired taste in rijdende vorm? Het lijkt een poging tot imponeren door omvang en plompheid, vanuit een geloof dat met subtiliteit, finesse en doordachtheid niet kan worden gescoord. Wellicht dat het went.

Die vernuftige BMW i3 is en blijft een geval apart. Met ruim voldoende motorvermogen en een heerlijk direct weggedrag. Compact genoeg om overal en nergens te kunnen parkeren, zeer wendbaar, praktisch en met heel wat binnenruimte. Het rijbereik biedt geen enkele reden tot klagen, want zonder nadenken valt 200 kilometer af te leggen (en voor degenen die dagelijks vele honderden kilometers afleggen zijn er andere auto’s).

Stilletjes beweegt BMW naar meer en meer elektrische auto’s, haast wordt er maar nauwelijks gemaakt. Bovendien begint de gemiddelde ev fantasieloos te worden, het is eenvoudigweg een derivaat van een bekend model. Een kopie van een vermeende succesformule. De BMW iX3 en i4 zijn voorbeelden hiervan.

De BMW iX is uniek op veel fronten. Een proeve van bekwaamheid die laat zien waartoe de Bayerische Motoren Werke in staat is. Het is een unieke auto. Misschien dat het uiterlijk zal wennen, misschien niet. Het heeft er alle schijn van dat deze ev niet zozeer doordacht is, maar vooral indruk maakt door nadrukkelijk aanwezig te zijn. Menig concurrent paste hetzelfde trucje toe en BMW doet het nog eens dunnetjes over; een forse suv, met een knoeperd van een accu en een hoog motorvermogen.

Deze nieuwste BMW is goed voor een vermogen van 370 kW (500 pk) en een accupakket van 100 kilowattuur – een Tesla Model X Performance doet het beter. De standaardsprint naar 100 per uur gaat binnen de vijf seconden. Opladen met 11 kW en snelladen met maximaal 200 kW. Prima, meer ook niet. Er wordt gepocht met een gemiddeld verbruik van 20 kWh/100 km, wat mede valt te danken aan toepassing van carbon en aluminium, een gewichtsbesparende materiaalkeuze. Voor een dergelijke auto is het verbruik zeker in orde, maar een effici├źnte en wat compactere ev kan met zeker 5 kWh/100 km minder toe.

Het exterieur is opvallend hoekig, bij vlagen opvallend sober, met een behoorlijke overhang aan de achterzijde. Het aanzienlijke ruitoppervlak, maar vooral de vorm van de ruiten tussen C-stijl en D-stijl is iets dat regelrecht ontleend lijkt te zijn aan de BMW i3. De lichteenheden aan de voor- en achterzijde zijn wat geknepen. Het nieuwe BMW heeft nog niet echt een kenmerkend familiegezicht, met uitzonderingen van de nieren die een zorgwekkende omvang hebben. Een ontwerpelement dat aardig overbodig is bij een elektrische auto, maar voor de gelegenheid wordt gebruikt voor het wegwerken van tal van sensoren. De lange motorkap oogt ouderwets, een elektrische aandrijflijn kan immers haast onzichtbaar worden weggewerkt. Blauw als accentkleur bij een ev is trouwens aardig jaren ’10.

BMW belooft dat zijn nieuwste in hoge mate autonoom is, bovendien is 5g-techniek aanwezig.

Het interieur biedt wat glimmers en tierelantijntjes, doet in de verte denken aan de DS 7 door het gebruik van veelhoekige vormen. De basisvorm roept ook herinneringen op aan de waarlijk vernieuwende 7-serie uit 2001 (E65). De schermen zijn groot en langgerekt. De stoelen hebben geïntegreerde hoofdsteunen. Naar wens is het kleurgebruik uitbundig, dat mag best worden geprezen.

We zien hier de (bijna) productieversie van de BMW Vision iNext, dat was haast een kruising tussen crossover en shooting break. Dit is schokwekkend alledaags, niet direct des BMW’s en toch anders dan de rest zonder echte vernieuwing te bieden. Ronduit knap. Welbeschouwd is het een aardig paradoxale auto. We wachten af, eind 2021 wordt de auto officieel uitgebracht.

Meer beeld HIER op Autoblog.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.