BMW iNext
BMW komt weer eens met een nieuwe elektrisch aangedreven auto.

Ditmaal noemen ze het geen i3 of i8 maar iNext. Volgens de Duitse fabrikant moet de iNext op den duur de 7-serie sedan verdringen als het vlaggenschip van BMW. Ze willen meer investeren op het gebied van elektrische en zelfrijdende auto’s, iets wat elke autofabrikant tegenwoordig roept. De iNext moet de drijvende kracht worden achter de innovaties van BMW… Juist, maar dat gaat nog wel even duren. BMW geeft namelijk aan dat de iNext pas over vijf jaar op de markt zal komen. Daarnaast geven ze aan dat ze met deze iNext de concurrentie willen aangaan met nieuwe merken zoals Tesla en traditionele merken zoals Mercedes. Beetje kansloos, aangezien Tesla over 5 jaar alweer 4 nieuwe elektrische modellen op de markt zal hebben gezet. En de nieuwe modellen van Mercedes rijden al zo goed als autonoom, om maar een voorbeeld te noemen.

Enfin, hieronder nog wat quotes uit het marketingpraatje van Harald Krüger, Chairman of the Board of Management of BMW AG:

Since 2013, revolution in automotive engineering has been all about the electric BMW i3. So, let’s take a look at our expansion of BMW i. We have sold more than 50,000 I vehicles to date. But BMW i is more than just a car. BMW i attracts new customers to BMW. BMW i provides access to electro-mobility: 20 per cent of our DriveNow car-sharing fleet is already electric. I have always emphasised that electro-mobility is a marathon, not a sprint. We are further expanding the BMW i line-up. In just a few weeks, we will offer an i3 with 50 per cent more battery capacity. In 2018, we will launch a BMW i8 Roadster. This will be followed in 2021 by the BMW i NEXT, our new innovation driver, with autonomous driving, digital connectivity, intelligent lightweight design, a totally new interior and ultimately bringing the next generation of electro-mobility to the road.

The discussion about e-mobility is an emotional one, but the decisive factor is that we move things forward. I am certain that government measures will prove effective. It is always better to make a decision than to wait – and the purchase incentive will directly benefit customers. There was never any doubt that we would participate. Such a participation by the industry is unique worldwide. After all, the only way to make progress is by manufacturers, customers, lawmakers and society all working together.

The future belongs to sustainable mobility – which we regard as both our duty and obligation. We will continue to chart our own course. It is still unclear which drivetrain will prevail, but we are prepared: We are optimising the combustion engine with Efficient Dynamics NEXT, in which efficient diesel engines will continue to play an important role. At the same time, we are electrifying our vehicles – focusing on battery power for short distances and fuel cells for longer trips. In this area, we are working closely with our partner, Toyota.

Foto: BMW Vision Next 100


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Alsjeblieft BMW, doe een andere naam….

Ben ik de enige die dacht dat ze al binnen 2 jaar met een i5 zouden komen?

BMW iNext: de lelijkste bmw

@martijn11: heb je er al iets van gezien dan?

Dit word het hem niet, ben meer van het idee van het zelfrijden van Audi

Geef mij maar dat zelfrijdende ding van Mercedes.

Next please.

Tijdens de vrijdagmiddagborrel een naam verzinnen was toch niet zo een goed idee

Waarom zetten alle autofabrikanten in op zelf rijdende voertuigen? Werken daar geen ekte ekte autoliefhebbers ofzo?

@thomasbol: ergens op in zetten waar het meeste geld gegenereerd gaat worden.
Misschien straks wel verplicht word in zo’n ding te gaan zitten om de weg nog op te mogen.

Geld en macht… helaas

@bergmm: ‘Misschien straks wel verplicht word in zo’n ding te gaan zitten om de weg nog op te mogen’

Ik zou niet weten waarom zo’n drastische maatregel zou nodig zijn. Je zou kunnen denken omtrent veiligheid, een autonome wagen rijdt altijd veilig en een mens nu eenmaal niet zo. Elk groot merk werkt aan autonome veiligheidsfuncties die langzaam maar zeker menselijke fouten tijdig opvangen en zo ongelukken voorkomen. Kijk mijn vorige post maar eens, de bedoeling is dat die wagens jouw als bestuurder assisteren en begeleiden wanneer je zelf rijdt in een autonome wagen. Iemand aanrijden of een motard in je dode hoek omver meppen met je wagen zal niet meer lukken, de wagen voorkomt aanrijdingen door zelf te remmen en te voorkomen dat je gewoon roekeloos begint te rijden. Degelijke systemen komen nu al in zijn kinderschoenen voor op de laatste nieuwe auto’s. Ook omtrent doorstroming zal manueel rijden met autonome auto’s niet lastiger maken. Merendeel, zelf de autoliefhebbbers zullen waarschijnlijk wel gebruik maken van autonoom rijden tijdens de drukke momenten. Manueel rijden wordt dan voorbehouden voor de plezante wegen.

Autonoom rijden wordt denk ik verplicht als minimaal veiligheids-functie om zo ongelukken te voorkomen op de nieuwe wagens. Ze kunnen toch moeilijk naar de mensen gaan met een niet-autonome wagen en zeggen dat ze moeten oprotten van de baan? Oldtimers mogen toch ook nog de weg op, ondanks dat ze veiligheids-systemen van vandaag niet hebben en dus onveiliger zijn dan een nieuwe wagen. En wat met de mensen die bv. wegens geldgebrek het moeten stellen met een 20 jaar oud wagentje of de ouderen die hun wagen bijhouden tot ze niet meer kunnen rijden.

@ThomasBol: Wel als de ene het doet, moet de ander ook mee anders val je achterop. Maar er werken nog steeds liefhebbers bij de merken vermoed ik.

Al de prototypes tot nu toe omtrent autonoom rijden hebben nog al de mogelijkheid om zelf te rijden. Maar de nr.1 reden van autonoom rijden is om ongevallen door menselijke fouten te vermijden. De visie van de fabrikanten is juist die ongevallen te vermijden, maar zij willen het rijplezier echt niet opgeven. Nissan liet al weten dat Nismo onmisbaar is voor het merk, zowel als imago als ontwikkelingen. Dus zelf rijden blijft voor hun belangrijk, maar duurzaam en veilig rijden ook. Daarom dat ze de autonome technologie ook gebruiken om de bestuurder te assisteren en eventueel de boel overneemt om zo ongevallen te vermijden. Denk aan bv. te snel rijden of te dicht bij je voorganger rijden, de wagen zou in deze gevallen voorkomen door bv. de snelheid te begrenzen op een bepaald punt, wanneer je na de waarschuwingen nog steeds koppig gas blijft geven. Hetzelfde geld voor dode-hoek ongevallen, afwijken van rijbaan, niet zien van obstakels, etc.. In al die gevallen zou de wagen die gevaren tijdig weergeven en indien nodig trachten te vermijden. Zoals je nu al hebt met autonoom nood-remmen, lane-assist, dode-hoek sensoren etc… Allemaal technologie die nog verder wordt ontwikkeld en wordt verbeterd met de dag. Zie het als een extra chauffeur die jouw als bestuurder begeleid. Er zullen nog altijd ongevallen gebeuren ook als elke wagen zonder bestuurder rijdt, er zijn er altijd die van tussen de geparkeerde auto’s voor je bumper opdoemen en dus het risico dat de remafstand te groot is om tijdig te stoppen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.