Voor wie geen genoegen neemt met een i3 en rijplezier hoog in het vaandel heeft komt BMW in 2014 met de i8 op de markt. Een tamelijk futuristische sportwagen die zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor aan boord heeft. De tijd van stampende V8’s nadert zijn einde en BMW wil daar alvast op inspelen. Hun antwoord: een driecilinder met wat e-hulp.

Voorin de i8 ligt namelijk een elektromotor die grotendeels gelijk is aan het exemplaar uit de i3, behalve dan dat er in deze conceptcar iets minder vermogen uit wordt getrokken. De kleine stadsauto van BMW heeft 170 e-paardenkrachten terwijl de i8 het met 130 stuks moet stellen. Bij de achteras is echter een conventionele verbrandingsmotor in de vorm van een 1.5 driecilinder te vinden. Die levert nog eens 220 pk en 380 Nm waarmee het gecombineerde piekvermogen op 363 pk uitkomt en de i8 de beschikking heeft over 550 Nm aan koppel.

Dankzij deze krachtbronnen stuift de 1.480 kilogram zware BMW in 4,6 tellen naar de honderd km/u en is er zowaar een begrenzer nodig om de topsnelheid op 250 km/u af te regelen. Net als de i3 is deze toekomst-sportwagen opgebouwd uit verschillende modules, zoals de Drive-module waar de accu’s en aandriflijn in zijn weggewerkt en het ‘passagiersgedeelte’ dat is gemaakt van koolstofvezel versterkt plastic (CFRP).

Een filmpje over de opbouw van de i8 is HIER te bekijken.

Dan nog even de BMW i8 in cijfers: de auto is 463 cm lang, 128 cm hoog en 195 cm breed. Er zijn twee vleugeldeuren aanwezig en de CO2-uitstoot bedraagt 66 gram per km. Verder is het is mogelijk om op de elektromotor alleen een afstand van 35 km af te leggen. Mocht je ook de hulp van de 1.5 driecilinder nodig hebben dan is het verbruik 2,7 liter per 100 km.

In 2014 moet de i8 geruisloos de showrooms binnenrollen. Wat de zuinige sportwagen zal kosten is nog niet bekend, de officiƫle onthulling staat gepland voor de IAA in Frankfurt, die in september van dit jaar begint.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.