BMW i3 Teardown
Munro & Associates heeft een BMW i3 aangeschaft om deze vervolgens volledig uit elkaar te halen. Doel is van elk onderdeel de werking, geschatte kosten en productiemethode in kaart te brengen.

Deze informatie verkoopt Munro & Associates vervolgens weer aan fabrikanten en leveranciers die hun producten of onderdelen passend willen maken voor de i3 of aan bedrijven die baat hebben bij de technologie die verwerkt is in de BMW i3. Het uit elkaar halen en documenteren van alle onderdelen is een behoorlijk proces, volgens Munro & Associates telt het rapport met de geschatte productieprijzen, specificaties en materiaalanalyses van alle onderdelen in de BMW i3 ruim 40.000 pagina’s!

Enkele bevindingen die het bedrijf deed zijn opvallend. Zo heeft BMW een eenvoudig maar briljant concept bedacht om de accu’s te koelen: dit gebeurt met hetzelfde koudemiddel als ook voor de airconditioning wordt gebruikt. Ook op het gebied van botsveiligheid zijn er enkele slimme en inventieve oplossingen bedacht. Helaas scoort de BMW i3 door het ontbreken van een actief veiligheidssysteem in de motorkap om voetgangers te beschermen vier in plaats van vijf sterren bij de crashtest van Euro NCAP.

De bevestingspunten van het plaatwerk zijn op het carbon frame van de i3 gelijmd. Het doorvoeren van een facelift met gewijzigd plaatwerk is daardoor veel sneller en goedkoper. En wie dacht dat de i3 vooral een prestigeproject was voor BMW, volgens Munro & Associates heeft de auto zichzelf na circa 20.000 verkopen al terugverdiend.

Onderstaand een drietal korte video’s die het bedrijf maakte over de BMW i3. Interessant kijkvoer, al waarschuwen we je van tevoren even voor een bijzonder Amerikaans-Engels accent…


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.