De BMW heeft haar eerste elektrische auto die vanaf de grond af bedoelt is als een elektrische auto onthuld. Maak kennis met de BMW i3.

De i3 in het kort

De wereldpremière van de i3 voltrok zich tegelijkertijd in Londen, Beijing en New York. Wat opvalt aan het design is de sportief ogende ‘black belt’ over motorkap, dak en achterklep. Het interieur is ruim in verhouding tot de vier meter die de BMW i3 in de lengte meet. De wielen staan dicht op de hoeken van de carrosserie, voor een “stabiele en dynamische wegligging”. Door het ontbreken van de B-stijlen en de in tegengestelde richting openslaande voor- en achterportieren is de instap ruim te noemen.

Design

De BMW i3 is ’s werelds eerste model dat vanaf de tekentafel is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Dat gaf de ontwerpers volledige vrijheid op het gebied van design en de plaatsing van de elektrische systemen. Het resultaat is een auto met een ruim interieur en, volgens BMW, ideale afmetingen voor stadsgebruik. Zowel de aandrijflijn en de elektromotor (170 pk vermogen en 250 Nm trekkracht) als de lithium-ion-accu (22 kWh) en de voertuigarchitectuur van de BMW i3 zijn in eigen huis ontwikkeld. Bij de productie wordt zo’n 50 procent minder energie en 70 procent minder water verbruikt dan gemiddeld bij de andere BMW modellen. De fabriek in Leipzig betrekt zijn elektriciteit geheel van windenergie. Voor de productie van het CFRP (carbon-fibre reinforced plastic) voor de ‘Life & Drive’-bodyconstructie in het Amerikaanse Moses Lake, wordt gebruikgemaakt van met waterkracht opgewekte elektriciteit.

Black belt

Met een lengte van 3.999 mm, een breedte van 1.775 mm en hoogte van 1.578 mm oogt de auto compact en tegelijk dynamisch. De dicht bij de hoeken van de carrosserie geplaatste wielen en de korte overhang voor en achter versterken dat beeld en dragen bij aan het stabiele en koersvaste rijgedrag dat zo kenmerkend is voor BMW. Andere kenmerken in het design zijn de ‘black belt’ over motorkap, dak en achterkant, en de ‘stream flow’-knik op de flanken, waardoor de achterste zijruiten groter zijn voor meer licht en een ruimtelijk gevoel in het interieur. De body van met koolstofvezel versterkte CFRP-kunststof is zo stijf dat B-stijlen tussen de voor- en achterportieren overbodig zijn. De portieren openen daardoor in tegengestelde richting van elkaar. Die opzet bevordert in hoge mate de toegankelijkheid van het interieur en “versterkt” ook het eigen karakter van het design. De U-vormige led-koplampen en eveneens U-vormige led-achterlichten zijn eveneens een kenmerk van de BMW i3, evenals de grotendeels van glas gemaakte achterklep.

Van binnen

De stoelen zijn voorzien van zeer dunne rugleuningen voor maximale ruimte achterin. De zitpositie is hoger dan gemiddeld voor een goed uitzicht rondom. Het instrumentenpaneel en de display (6,5 of 8,8 inch) van BMW iDrive zijn vrijstaande elementen op het dashboard. Er is te kiezen uit vier interieurstijlen: Atelier, Loft, Lodge en Suite.

Veiligheid

CFRP, het met koolstofvezel versterkte kunststof waarvan de Life-module is geconstrueerd, combineert extreme stijfheid met een 30 procent lager gewicht in vergelijking tot staal. CFRP compenseert niet alleen het extra gewicht van de lithium-ion-accu (circa 230 kg) die in de bodem van de BMW i3 is gemonteerd. Het zorgt ook voor een optimale bescherming van de accu. Verdere gewichtsbesparing is bereikt door het gebruik van magnesium voor delen in het interieur en aluminium voor de wielen en diverse onderstelcomponenten. De motor weegt slechts 50 kg. Uiteindelijk is een voertuiggewicht van 1.195 kg bereikt.

19- of 20-inch

De specifiek voor de BMW i3 ontwikkelde wielen (155/70 R19) bieden een optimale balans tussen minimale rolweerstand en optimale grip. Optioneel zijn er ook 20-inch exemplaren. Net als in andere BMW modellen dragen ABS, Brake Assist, Dynamic Brake Control (DBC) en Dynamic Traction Control (DTC) bij aan de stabiliteit en veiligheid.

150 km/u, maximaal

De voor de BMW i3 ontwikkelde elektromotor biedt een lineaire vermogensoutput tot in de hogere toerenregionen. De aandrijfkrachten worden via een eentrapstransmissie naar de achterwielen gestuurd. De prestaties van de BMW i3 zijn van hoog niveau. De sprint van 0 naar 60 km/u vergt 3,7 seconden en van 0 naar 100 km/u 7,2 seconden. Ook bijzonder is de acceleratie van 80 naar 120 km/u in minder dan vijf seconden. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u.

Range

Met een volle accu is de BMW i3 in staat een afstand van 130 tot 160 kilometer af te leggen. In de energiebesparende ECO PRO-modus wordt de actieradius met zo’n twintig kilometer vergroot en in ECO PRO+ zelfs met veertig kilometer. In stadsverkeer is de recuperatie-modus actief. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, fungeert de elektromotor als generator. Dit heeft een remmend effect, waardoor het rempedaal in stadsverkeer nauwelijks hoeft te worden gebruikt (‘one pedal driving’). Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg, is de ‘coasting’-modus actief, die de aandrijving ontkoppelt bij het loslaten van het gaspedaal.De accu van de BMW i3 kan worden opgeladen via een conventioneel stopcontact en via de BMW i Wallbox, die thuis of op het werk kan worden geïnstalleerd. Met behulp van een optionele DC snellader duurt het 30 minuten om de accu voor 80 procent op te laden.

Range extender

De BMW i3 is de eerste elektrisch aangedreven auto die optioneel leverbaar is met een range extender. De 650 cc tweecilinder benzinemotor van 25 kW (34 pk) – die naast de elektromotor wordt gemonteerd, bovenop de achteras – vergroot de actieradius tot zo’n driehonderd kilometer; dan blijft de uitstoot van CO2 nog onder de 20 g/km. De ‘range extender’ heeft geen invloed op de bagageruimte en de brandstoftank (9 liter) bevindt zich aan de voorzijde van de auto.

Connectiviteit

De standaard aanwezige SIM-kaart is de sleutel tot talloze diensten via BMW ConnectedDrive. Het navigatiesysteem toont beschikbare laadpunten en indien de eindbestemming buiten bereik ligt, wordt automatisch een efficiënte alternatieve route berekend. Een speciaal voor BMW i ontwikkelde dienst is de BMW i Remote app met Intermodaal Navigatie-functie. De Remote app toont ook informatie over de status van de accu, het rijbereik van de auto en beschikbare laadpunten. Via de app kunnen bovendien de airconditioning en de verwarming op afstand worden bediend. Tot BMW ConnectedDrive behoren ook assistentiesystemen als Driving Assistant Plus, Parking Assistant, Speed Limit Info en een achteruitrijcamera.

360° ELECTRIC
Onder de noemer 360° ELECTRIC biedt BMW i een uitgebreide reeks assistentiesystemen en mobiliteitsdiensten. Behalve de BMW i Wallbox zitten hierbij ook de ChargeNow Card en de mogelijkheid om een beperkt aantal dagen per jaar gebruik te maken van een conventionele BMW. Het serviceniveau van de BMW i3 is identiek aan dat van andere BMW’s. De accu wordt continu gemonitord en problemen kunnen via een diagnose direct worden opgespoord. Ook kunnen berijders een beroep doen op BMW’s mobiliteitsservice als de BMW i3 onverhoopt met een lege accu komt te staan.

Eind dit jaar in Nederland

De levering van de BMW i3 op de Nederlandse markt start einde dit jaar, voor een prijs van 35.500 euro. Met ‘range extender’ komt de prijs op 39.990 euro. Het leasetarief is 599 euro per maand, op basis van Full Operational Lease, een looptijd van 48 maanden en een kilometrage van 15.000 per jaar.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.