BMW i3
De auto komt inmiddels ver genoeg op eigen kracht.

De BMW i3 is alweer onder ons sinds 2013. Er zijn in de afgelopen jaren uitsluitend bescheiden aanpassingen aan de auto gedaan, eigenlijk komt dat vooral neer op de montage van steeds weer een wat groter accupakket. Van een capaciteit van 22 kWh, ging het naar 33 kWh en is het nu 42 kWh geworden. Klasseconform is dat. Niet meer, niet minder. Eerder dit jaar debuteerde de BMW i3s en werd de i3 aangepast. Een paar andere kleuren, een sierstrip her en der, verticale lichtstrips op de voorbumper in plaats van ronde lichteenheden. Het is niks wezenlijks, hoewel het een wat krampachtige poging is om ook deze i3 tot een dikke BMW te maken. Terwijl juist een BMW i3 niet breed op zijn wielen hoeft te staan.

De elektrische benjamin van het merk was ook traditiegetrouw verkrijgbaar met een range extender (REX), een heuse motorfietsmotor. Pas in het laatste stadium van de ontwikkeling van de auto werd gedacht dat dat wel eens een goed idee zou kunnen zijn. Het is een vrij effectieve oplossing om te zorgen voor meer rijbereik, vooral in gevallen van nood en uitzondering. Als net de verkeerde laadpaal het niet doet, of wanneer grote afstanden moeten worden afgelegd.

Maar met een toenemend rijbereik is de range extender aardig overbodig geworden. De 42 kWh-versie (of in de BMW-benaming 120 Ah), is goed voor een rijbereik van 310 km volgens de WLTP-norm. Het accupakket van 42 kWh heeft overigens een bruikbare capaciteit van 37,9 kWh. In Nederland profiteerde de REX-uitvoering al niet meer van de lage bijtelling voor elektrische auto’s omdat deze aandrijflijn geen nuluitstoot heeft.

Het rijbereik is inmiddels voldoende hoog, het laadnetwerk op orde. Reden genoeg voor BMW om geen range extenders meer aan te bieden op de i3. De REX is dus dood. Hoewel ook bij BMW de komende jaren nog veel plugins kunnen worden verwacht. (Via: ecomento.de)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.