BMW heeft een grote stap genomen in de elektrificatie van het merk. Decennia lang hebben ze zich gericht op ultieme stuurmachines met grote motoren, maar de laatste jaren is de trend van downsizing ook bij de Beierse autobouwer duidelijk zichtbaar. Voorwielaandrijving, turbomotoren en nu weer dit project; de BMW i3, met aan boord een elektromotor.

Deze toekomstgerichte auto is voorzien van een 125 kW (170 pk) sterke elektrische motor die ervoor zorgt dat de i3 in iets minder dan 8 seconden naar de honderd km/u sprint. Maar nog veel belangrijker: dankzij het gebruik van carbon fiber komt het totaalgewicht uit op een magere 1.250 kg en zou een volgeladen accupakket voor een actieradius van zo’n 130 tot 160 kilometer kunnen zorgen. In theorie moet een range van 225 km zelfs te doen zijn, maar de topsnelheid van 150 km/u aantikken kun je vergeten indien je dat wil halen.

BMW heeft bij de ontwikkeling voor een totaal andere manier van ‘bouwen’ gekozen. In plaats van een conventionele carrosserie zetten ze in op LifeDrive-architectuur. Het komt er op neer dat de auto uit verschillende componenten is opgebouwd en op deze manier licht kan worden gehouden terwijl ze rekening houden met het accupakket en de elektromotor. Een filmpje daarvan is HIER te zien.

Het opladen van het accupakket middels een 220V-plug duurt ongeveer 6 uur. Sluit je deze conceptcar aan op een snellader dan is de i3 binnen één uur al voor 80% vol. In september van dit jaar is de onthulling van deze auto op de IAA in Frankfurt. BMW hoopt vervolgens een productieversie in 2013 te lanceren. BMW heeft al toegegeven dat Nederland -en met name de randstad- een ideale proeftuin is voor een elektromobiel als de i3. Tel daar bij op dat BMW onlangs ING Carlease heeft overgenomen en we mogen verwachten dat ze zeker in Nederland grootschalig gaan inzetten op de verkoop en lease van de i3. Het is daarom te hopen dat er veel van alle mooie cijfertjes overblijft als er een productiemodel komt. Hier gaan we nog veel van horen.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De combi met ING Carlease is inderdaad wel leuk. In 2013, wanneer de productieversie van de i3 uitkomt, gaat ‘BMW Car Lease’ deze op de Nederlandse leasemarkt inzetten?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.