Afgelopen week heeft BMW tien video’s op YouTube geplaatst ter promotie van de elektrische i3 en i8 plug-in hybride. De focus ligt hierbij voornamelijk op het gebruik van koolstofvezel carrosserieën.

Het is niet simpelweg een kwestie van een benzinemotor verruilen voor een elektromotor. BMW bekijkt het elektrische rijden vanuit een nieuw perspectief. “Veel mensen realiseren zich niet dat een lichtgewicht constructie een EV efficient en dynamisch maakt,” vertelt manager BMW i Life-Modul Bernhard Dressler in één van de YouTube-video’s. “Ons uitgangspunt was het ontwikkelen van een compleet nieuw autoconcept, om met name de eisen van elektro-mobiliteit aan te pakken. Om dit te doen hebben wij besloten om een carrosserie te maken van een met koolstofvezel versterkt plastic te maken.”

Volgens de fabrikant is dit de eerste keer dat koolstofvezel wordt toegepast op een in massa geproduceerde auto. De meeste mensen zijn ervan overtuigd dat dit niet winstgevend kan zijn, maar BMW wil hen in het ongelijk stellen. Zij verwachten, ondanks de prijsvermindering, vanaf het eerste verkochte exemplaar geld te kunnen verdienen aan de i3. De i8 zal hier vast geen uitzondering op zijn. De koolstofvezelfabriek in Moses Lake, Washington (zie onderstaande gallery), zal de productie van een paar duizend onderdelen verhogen naar miljoenen onderdelen per jaar, aldus managing director Jorg Pohlman.

Dankzij koolstofvezel carrosserieën moeten auto’s lichter, efficiënter en duurzamer zijn. De i3 en i8 zouden er ook veiliger door worden. De testprocedure van nieuwe voertuigen wordt beschreven als een “marteling”. Accu’s en hoogvoltagesystemen worden doorboord, verpletterd, gebakken, verdronken en naar beneden gegooid.

De lichtgewicht carrosserie is beter bestand tegen deuken en krassen, maar moet ook zorgen voor een grotere actieradius en de “ultieme rijervaring”. In één van de laatste video’s vertelt Tom Moloughney, EV-bestuurder en tekstschrijver bij PluginCars, dat de range anxiety na een maand elektrisch rijden verdwijnt. Hij rijdt privé voornamelijk in een BMW ActiveE en ontkracht daarmee de mythe dat EV’s slechts als tweede auto gebruikt kunnen worden. “Het is een leuke auto die we met plezier rijden,” legt hij uit. Waarom zou je dan niet elektrisch rijden?

Bekijk alle filmpjes van de BMW “Driving the next moment”-serie HIER op Autojunk.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

hmmm, de bakker die zijn eigen brood keurt.

Laat de praktijk dan maar uitvinden of het ook werkelijk een plezier is om dit soort auto’s te rijden. Met de verschillende adressen waar ik naartoe ga, zou het een crime worden. Sommige adressen zijn 100 km weg, maar dan kan ik niet meer bijladen ter plekke.

Dan moet er minstens een range van een Tesla model S komen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.