BMW Scherm
Als eerste Duitse autofabrikant gaat BMW, in samenwerking met SCHERM Group, een volledig elektrische 40-tonner inzetten voor transport van grondstoffen en andere materialen. De pilot gaat deze zomer van start.

Samen met transportbedrijf SCHERM Group gaat BMW vanaf de zomer een volledig elektrische vrachtwagen inzetten die tussen de BMW-fabriek en een distributiecentrum van het transportbedrijf zal gaan rijden. Het gaat om een afstand van zo’n twee kilometer per enkele rit en in totaal moet de truck dagelijks acht van zulke rondes rijden. Volgens BMW spaart dat de CO2-uitstoot uit van een BMW 320d Efficient Dynamics die bijna drie keer de wereld rondrijdt.

Bij Groen7 zijn we natuurlijk bijzonder benieuwd naar de fabrikant van de elektrische truck, maar die informatie kunnen we zowel bij BMW als SCHERM niet vinden. BMW maakt zelf geen vrachtwagens, maar grote concurrenten Mercedes-Benz en VAG (MAN) doen dat wel. Op dit moment hebben we echter nog geen volledig elektrische grote vrachtwagens van 40 ton voorbij zien komen, alleen kleinere exemplaren. We hebben de vraag openstaan bij BMW, zodra we meer weten, lees je dat hier.

UPDATE: Volgens BMW gaat het om een Terberg YT202-EV, een vrachtwagen van Nederlands fabrikaat. Terberg bouwt vooral vrachtwagens voor logistieke doeleinden op afgesloten terreinen als havens of distriebutiecentra. De YT202-ev wordt aangedreven door een 138kW-elektromotor, de lithiumijzerfosfaat-accu heeft een capaciteit van 206 kWh.

Terberg YT202-EV


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“wat de accucapaciteit bedraagt is niet bekend.”

Ask Dr. Google…http://content.media.cebit.de/media/000264/0264105ger.pdf

@fijnkonijn: Bijzonder dat die informatie niet op de Nederlandse website van Terberg staat. Overigens wordt het daar nog veel verwarrender:

“De lithiumijzerfosfaat-accu is geoptimaliseerd voor tractietoepassingen en heeft een levensduur van enkele duizenden laad-/ontlaadcycli. De 202 kW elektromotor is gekoppeld aan dezelfde Allison 3000-serie versnellingsbak die in conventionele YT-trekkers wordt gebruikt.”

Maar bedankt voor je toevoeging! 😉

@dizono: Die versnellingsbak is denk ik nodig om de enorme zware lasten te kunnen trekken.
Een electro-motor mag dan een monsterlijk koppel hebben vanaf 0 toeren maar als je kijkt naar wat dit gevaarte moet gaan trekken kan ik de toepassing best begrijpen.

@fijnkonijn: Het is ook niet de versnellingsbak die ik verwarrend vindt, vooral dat er op verschillende plekken over verschillende vermogens wordt gerept. Overigens is het met een top van 48 km/u ook niet bepaald een snelheidswonder.

@dizono: wacht maar tot de chauffeur op de “insane” knop drukt… 😉

Het is maar wat je “vrachtauto” noemt natuurlijk. Terberg maakt gewoon grote trekkers, en die zijn wel vaker elektrisch. Niets speciaals dus…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.