BMW i3
Stefan Juraschek doet een boekje open. Wat heeft BMW gepresteerd op het gebied van elektrische aandrijving en wat kan er nog worden verwacht? Juraschek is degene met recht van spreken bij het Beierse merk, hij is de verantwoordelijke voor de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen.

BMW heeft een bescheiden, maar niet onaardige geschiedenis met elektrische auto’s. Twee decennia terug was er al een elektrische uitvoering van de BMW 3-serie (E36), er is een vrijwel vergeten BMW E1 en er heeft zoiets bestaan als een op de 1-serie gebaseerde BMW ActiveE. Maar het echte begin werd ingeluid met de komst van de BMW i3, een elektrische auto voor de grootstedelijke omgeving die er ook alweer sinds 2013 is.

Inmiddels is BMW toe aan de vijfde generatie elektrische aandrijflijnen. En hoewel het aantal volledig elektrische auto’s beperkt is, heeft men de boot zeker niet gemist. Dat is althans de stelling van Stefan Juraschek, hoofd ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen bij BMW. Zoals bij enkele andere automerken ook het geval is, kan één model worden voorzien van meerdere aandrijflijnen. Bij BMW betekent het dat er per markt wordt bekeken waar behoefte aan is. In de nabije toekomst zullen er vooral veel plugin-hybrides komen. Dat aanbod is ook nu al aardig groot, want de BMW 740e, BMW 530e, BMW 225xe ActiveTourer, MINI Cooper SE Countryman ALL4 en de voor de Chinese markt bestemde BMW X1 xDrive25Le zijn alle plugin hybrides. Net als de BMW i8, die een driecilinder benzinemotor aan boord heeft. Plugins van de net nieuwe BMW 3-serie en X5 zullen volgen.

Het is dan wel de vraag hoe het gesteld is met volledig elektrische auto’s. De BMW i3 is een vaste waarde binnen het modelaanbod, deze ev is pas nog voorzien van een groter accupakket en kan weer enige jaren mee. Een volledig elektrische Mini is op komst. Evenals de BMW iX3, vanzelfsprekend een suv, verder wordt ook de BMW Vision iNEXT in productie genomen. Er komen dus zeker meer ev’s aan, hoewel daarmee minder haast lijkt te worden gemaakt dan met plugins.

Verder is er de nodige aandacht voor kringlopen. BMW wil niet alleen de beschikking kunnen hebben over voldoende accupakketten, het merk wil ook de recycling op orde hebben. Gebruikte accupakketten worden ingezet als energieopslag, wat al gebeurt bij de fabriek in Leipzig.

BMW rekent voor 2018 op een jaarverkoop van 150.000 elektrische en deels elektrische auto’s, in 2017 waren dat er nog 100.000. Er is dus sprake van een aardig forse stijging.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.