BMW Competence Centre
Betere elektrische BMW’s op de weg krijgen. Want de ontwikkeling van de elektrische auto staat allesbehalve stil.

In dat nieuwe ontwikkelingscentrum van BMW wordt een bedrag van 200 miljoen euro gestoken. Begin 2019 wordt het ontwikkelingscentrum geopend. Een relatief bescheiden hoeveelheid geld, maar de doelen liegen er niet om. Het meest kernachtige onderdeel van het accupakket moet worden verbeterd, de batterijcel. Niet alleen is die batterijcel essentieel voor het prestatieniveau van auto, het celontwerp is ook bepalend voor de hoeveelheid energie die kan worden opgeslagen, de oplaadmogelijkheden en de levensduur.

BMW gaat analyseren en verbeteren. Er zullen prototypes worden gemaakt, waarbij wordt gekeken naar de chemische samenstelling en het gebruik van verschillende materialen. Ook het gedrag van batterijcellen in extreme omstandigheden en het tempo waarop snelladen mogelijk is, zijn zaken waarnaar wordt gekeken.

Dat allemaal met betere elektrische aandrijflijnen als doel. Momenteel is BMW bezig met de ontwikkeling van de vijfde generatie elektrische aandrijflijnen. Net zoals Bosch komt ook BMW met een compacte eeenheid waarin de elektromotor, overbrenging en elektronica zijn opgenomen. Dat heeft twee belangrijke voordelen. De eenheid is schaalbaar en kan dus met gemak gemonteerd worden in alle mogelijke BMW’s en het is een compact geheel.

De acuupakketten die BMW in de toekomst gaat gebruiken zijn modulair. Dat betekent dat het mogelijk is om in plugin-hybrides vrij goedkope accupakketten met een bescheiden capaciteit te plaatsen, terwijl voor volledig elektrische BMW’s een rijbereik van 700 km in het vooruitzicht wordt gesteld. Dat is een primeur. Elektrische BMW’s met een rijbereik van 700 km. Ze komen eraan!

Ook is het merk bezig met het zoveel mogelijk uitbannen van zeldzame aardmetalen. In de elektromotor zijn ze niet meer nodig, de batterijproductie moet minder milieubelastend worden. Wat de capaciteit in kilowattuur is van toekomstige accupakketten van BMW is vooralsnog onduidelijk.

Beeld: visualisatie van het Battery Competence Centre


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zo’n 5 km per Kwh dus pakket moet 140Kwh zijn voor 700km.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.