Sinds zijn introductie in 2009 was de zuinigste diesel in de 5 Serie Gran Turismo de 530d-motorisering, met een 3.0-liter zescilinder. BMW heeft nu een zuinigere zelfontbrander met minder cilinders onder de kap van de GT geplaatst, waarmee hij nu een A-label heeft.

Viercilinder
BMW levert vanaf september twee nieuwe motoren in de BMW 5 Serie Gran Turismo. Met de BMW 520d Gran Turismo, die een vanafprijs van €59.950 euro krijgt opgeplakt, debuteert de viercilinder TwinPower Turbomotor in de opgehoogde 5 Serie. Met 135 kW (184 pk) vermogen is hij in staat om in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. Het gemiddeld verbruik bedraagt daarbij 5,3 l/100 km.

Automaat
Het model is – evenals alle andere BMW 5 Serie Gran Tursimo’s – standaard voorzien van achttraps automatische transmissie. Met dit nieuwe model opent de Gran Turismo zijn deuren voor nog meer mensen; de vanaf-prijs ligt nu precies 5.000 euro lager dan voorheen.

Noodstop
Alle versies van de 5 Serie Gran Turismo hebben voortaan standaard een elektrisch bedienbare achterklep, Auto Start/Stop-functie en Active Protection. Dit systeem spant de gordels aan en sluit ramen en schuifdak bij een noodstop of wanneer de camera en radar voorin de auto een naderende aanrijding detecteren.

De 530d blijft overigens gewoon leverbaar, en heeft zelfs meer vermogen gekgregen. Dat steeg met 14 pk naar 258 pk. Het verbruik nam tegelijkertijd af van 6,5 l/100 km naar 5,8 l/100 km.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Kwestie van tijd natuurlijk voordat die viercilinder TwinPower ook in de 5 GT terecht zou komen. Maar welke executive zou hiervoor de 530d laten staan?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.