Ver voordat BMW met toekomstgerichte voertuigen als de i3, i3 Coupé en de i8 aan de slag ging, drong de wil om modellen te elektrificeren al door tot in de top van het concern. Dat heeft in het verleden tot verschillende prototypes geleidt die 100 procent verbrandingsmotorloos waren. Groen7 licht er een aantal uit. Deze week: de BMW 325iX Electric.

40 jaar geleden
De elektrische droom begon in 1969 met een BMW 1602 die was uitgerust met een elektromotor, een auto die tijdens de Olympische Spelen in München veelvuldig werd ingezet. In de afgelopen 40 jaar heeft BMW continu mogelijkheden onderzocht om EV’s in een bredere context toe te passen. Een grote verscheidenheid van prototypes en testsituaties leverden veel ervaring op.

Accutechniek
In de jaren tachtig deed BMW opnieuw een poging om een bestaand model om te bouwen tot een volwaardige elektro-auto. Als basis werd de BMW 3 Serie E30 genomen. Hij werd uitgerust met een natrium-zwavelaccu. Een groot nadeel is dat de accu op een hoge temperatuur moet worden gehouden, ook als hij niet in gebruik is. De accu bevat dan ook weerstanddraden (die door de accu zelf gevoed worden) om de temperatuur te handhaven.

Post
De door BMW vervaardigde prototypes hadden een range van 150 kilometer in stadsverkeer. De auto werd nooit aan particulieren verkocht, maar de Duitse posterijen hadden er wel oren naar, en nam de EV op in de postautovloot.

Ronduit traag
De 325iX Electric werd uitgerust met een 30 pk (22 kW) sterke elektromotor. Hiermee werd het beslist geen vlotte sprinter, maar voor een EV uit begin jaren tachtig deed hij het niet onaardig. Een sprint van nul naar 50 km/u nam 9 seconden in beslag, waarmee dit de traagste 3 Serie werd die BMW ooit heeft gebouwd. De topsnelheid kwam uit op 100 km/u.

Bekijk hieronder de foto’s van de 325iX Electric.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.