De brandweerregio Zuid-Oost Drenthe gaat als eerste in Nederland gebruik maken van waterwagens in plaats van brandkranen.

Dutch Rescue Vehicles uit Hoogeveen ontwierp en bouwde daartoe negen waterwagens op een chassis van een MAN TGS. De MAN waterwagens hebben elk een laadcapaciteit van 15.000 liter water. Burgemeester Oud van de gemeente Borger-Odoorn noemde de ingebruikname eind september ‘een historisch moment’.

De overgang van traditionele brandkranen naar waterwagens gebeurt in overleg met Waterleiding Maatschappij Drenthe (WMD) die vanaf 1 januari 2014 de eerste brandkranen in de regio Zuid-Oost Drenthe buiten gebruik stelt. Doordat brandkranen steeds minder goed aan de (capaciteits-)eisen van de brandweer voldoen, en er een maatschappelijke discussie over het gebruik van schoon drinkwater voor blusactiviteiten is ontstaan, bieden de MAN waterwagens een alternatief. De brandweer vult de MAN waterwagens immers met grondwater en/of oppervlaktewater. Binnenkort gaan ook de brandweerdistricten Noord- en Midden-Drenthe over op MAN waterwagens.

MAN gekozen vanwege laag eigen gewicht

Dutch Rescue Vehicles (DRV) in Hoogeveen is gespecialiseerd in het bouwen van brandweerwagens. Dit gebeurt veelal op basis van een MAN, vanwege het lage eigen gewicht van MAN trucks. In het ontwikkeltraject hield de brandweer de volledige zeggenschap over de opbouw van de waterwagens. Bij de inzet hoort een gegarandeerde, snelle service gedurende de complete inzetduur van 15 jaar.

Uitgebreid getest

De voertuigen zijn voor 100% gebouwd op basis van de eisen die de brandweer aan dit type voertuig stelt. Vanwege het totaal nieuwe concept, vergde de bouw van het prototype veel overleg, creativiteit en aanpassingsvermogen. Het prototype is uitgebreid getest en op basis van voortschrijdend inzicht en in nauwe samenwerking met de brandweer steeds aangepast.

Essentieel: specialistische rijopleiding

De chauffeurs van de betreffende korpsen zijn uitgebreid getraind in het gebruik van de MAN waterwagens, waarbij de meest uiteenlopende situaties werden geoefend. Een volledig gevulde waterwagen weegt immers 12 (voertuig) plus 15 (bluswater) ton. Die training zorgt ervoor dat de chauffeurs, nu hun voertuigen officieel zijn overgedragen, het rijden in hun nieuwe MAN waterwagens uitstekend beheersen.

Technische specificaties

Van de negen waterwagens is er één uitgerust met een schuimblussysteem. Deze waterwagen is een MAN TGS 35.400 8×4-4 BL Triple, voorzien van een MAN 400pk dieselmotor met common-rail brandstofinspuiting met turbo, intercooling, silent uitvoering en SCR. De waterpomp is een Jöhstadt NP-4000S LD van 10 bar/ 4.000 l./min. De schuimblusinstallatie is een separaat schuimblussysteem van het type CTD Salamander met een inhoud van 1.000 liter.

Bij de overige acht waterwagens gaat het om MAN’s TGS 28.360 6×2-4 BL, aangedreven door een 360pk dieselmotor common-rail. Zij zijn eveneens uitgerust met een waterpomp van het type Jöhstadt NP-4000S LD met een capaciteit van 10 bar/ 4.000 l./min. De in de opbouw geïntegreerde watertank heeft in alle negen voertuigen een inhoud van 15.000 liter.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.