Streetscooter Work van het Leger des Heils
Gaan we de ev’s, geschikt voor (binnenstedelijk) goederenvervoer vaker tegenkomen?

StreetScooter heeft een eigen elektrisch busje ontwikkeld. Het modelaanbod steekt vrij helder in elkaar. Er is een Streetscooter Work en een Work L. De Work XL wordt hier te lande niet gevoerd, een waterstofaangedreven bus is (nog) niet beschikbaar.

Hoewel de StreetScooter Work al enige jaren geleden is ontwikkeld, maakt deze ev niet massaal zijn opwachting op de weg. Mogelijk gaat dit nog veranderen. Vooral binnenstedelijk zullen goederen steeds vaker elektrisch worden vervoerd. De StreetScooter Work heeft een aandrijflijn die goed is voor 48 kW (65 pk) en een koppel van 200 Nm. Er kan worden geopteerd voor een accupakket van 20 kWh of 40 kWh, het rijbereik ligt op respectievelijk 101 en 205 kilometer (volgens de NEDC-norm). De topsnelheid ligt trouwens op een vrij bescheiden 85 km/u. De keuze bestaat verder uit een busje met box, een pickup of een chassis-cabine, alle in twee lengtematen.

Uiteraard is er bij monde van Gert-Jan Jonker, algemeen manager bij Bluekens EV, niets dan positivisme: “StreetScooter is een uniek en bewezen concept voor duurzame stadslogistiek. Niet voor niets rijden er in Duitsland al ruim 12.000 voertuigen. De voertuigen zijn samen goed voor meer dan 100 miljoen gereden kilometers en een CO2-reductie van 37.000 ton. Het voertuig werd door StreetScooter samen met de Deutsche Post ontwikkeld en afgestemd op de behoeften en wensen van Deutsche Post. Niet het voertuig is als uitgangspunt genomen, maar juist de eindgebruiker en zijn laatste kilometer (de ‘last-mile’). StreetScooter is 100% emissievrij, robuust en makkelijk te bedienen en het volwaardige elektrische alternatief voor lichte bedrijfswagens op benzine of diesel.”

Wat onduidelijk is overigens hoe er te werk is gegaan, want hoe werkt het als de eindgebruiker en de laatste kilometer centraal worden gesteld? Wat maakt dit busje anders dan andere? En de laatste kilometer, dat klinkt ook als actieradiusangst en het tot in het uiterste tergen van het accupakket.

De importeur Bluekens biedt een landelijk dekkend netwerk van 52 service- en onderhoudspunten. Daarmee moet onverhoopte stilstand van deze busjes, die dankzij een elektrische aandrijflijn toch al weinig storingsgevoelig zijn, tot een minimum beperkt blijven.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.