Fisker Karma Geluid
In de Verenigde Staten is wetgeving over verplicht stellen van waarschuwingsgeluid voor elektrische auto’s tot eind van het jaar uitgesteld, tot grote ergernis van blinden.

Niet dat alle elektrische auto’s zo prettig op het netvlies liggen, maar het is toch prettig dát we ze zien. Blinden kunnen dat niet en dan wordt zo’n fluisterstille elektrische auto ineens levensgevaarlijk. Dat is ook precies de reden dat de NTSHA (National Highway Traffic Safety Administration), de verkeersbond van de Verenigde Staten, werkt aan regels die autofabrikanten verplicht stelt hun elektrische auto’s geluid te laten produceren.

Dat gaat weinig soepel, in de Verenigde Staten kan zo’n geluidsnorm pas officieel ingaan drie jaar na het definitief vaststellen van de regels. Hoewel er nu een voorstel ligt, heeft de NTSHA de definitieve beslissing naar het einde van het jaar verschoven, na al een eerdere vertraging vorig jaar. Daardoor hoeven fabrikanten niet eerder dan eind 2018 te voldoen aan de geluidsnormen voor elektrische auto’s. Dit tot grote ergernis van de National Federation of the Blind, de groep die het meeste belang heeft bij het kunnen horen aankomen van elektrische auto’s.

Een van de redenen van de vertraging zijn verzoeken van fabrikanten aan het adres van NTSHA. Zij zijn het niet eens met de concept regelgeving. Daarnaast zouden bestuurders van elektrische auto’s ook niet blij zijn met de regelgeving, het stil zijn van EV’s is namelijk juist een van de unique selling points. Sommige fabrikanten geven hun auto’s, bij een gebrek aan regelgeving nu al een kunstmatig geluid mee (zoals bovenstaande Fisker Karma), andere juist helemaal niet.

Volgens autoblog.com, dat het nieuws brengt, hebben studies al aangetoond dat elektrische en semi-elektrische auto’s 20 tot 100 procent meer kans hebben op een aanrijding met een voetganger dan auto’s met een conventionele aandrijflaan. Goede regelgeving lijkt dus essentieel. In Europa is in april 2014, eveneens na lange discussies, een wet aangenomen die autofabrikanten verplicht binnen vijf jaar al hun elektrische auto’s uit te rusten met een waarschuwingsgeluid, ook hier duurt het dus nog even voordat alle nieuwe elektrische auto’s ermee zijn uitgerust.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Voor blinden is dat natuurlijk een behoorlijk probleem, maar die “20 tot 100 procent meer kans …op een aanrijding met een voetganger”, dat zijn niet enkel blinden die aangereden worden natuurlijk.

Voor zij die werkende ogen hebben: Gebruik ze!

Het is niet zinvol om deze maatregel alleen op elektrische auto’s toe te passen. Een moderne benzinemotor hoor je ook niet draaien in de stad. Ook de nieuwe Diesels hoor je nauwelijks meer.

Als je dan toch symptoom bestrijding wil doen, dan zou ik een minimaal geluidsniveau voor alle verkeersdeelnemers willen voorstellen.

Op dit moment hoor ik een Mitsubishi Outlander al aan het einde van de straat aankomen en doemen er ineens kleine benzinewagens om de hoek op die ik niet gehoord had. De overbuurman met sportuitlaat hoor ik dan weer van 3 km afstand aankomen…

Om helemaal veilg te zijn, kun je de fietsers misschien ook beter een geluidje laten maken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.