Biomega Sin
De auto wordt ontwikkeld door een fietsfabrikant uit Kopenhagen en moet zorgen voor een paradigmawisseling in het vervoer.

Dat zijn nogal grote woorden van een partij die nadrukkelijk geen traditionele autobouwer is. Een paradigmawisseling. Waarmee feitelijk wordt gesteld dat na de komst van de Biomega Sin het vervoer nooit meer hetzelfde zal zijn. Nu is het toch nogal onduidelijk hoe het vervoer van de toekomst eruit zal zien. Vooral in grotere steden is deelmobiliteit in opkomst, is de fiets als vanouds sterk en lijkt de voetganger geleidelijk wat meer ruimte te worden gegund.

Over naar de Biomega Sin. Is een vrij compacte elektrische auto een ideaal vervoersmiddel? Een dergelijke auto kan goed van pas komen. De Sin heeft compacte buitenmaten en een hoge wendbaarheid. De auto is op een zo licht mogelijke wijze gebouwd en heeft vier losse stoelen. Op de eerste beelden ziet de Sin er aangenaam rudimentair uit, vrij van enige opsmuk. De kleur matzwart is eigenlijk al niet meer modieus. De dichte wieldoppen en het eenspaaksstuur wekken herinneringen op aan Citroëns van een paar decennia terug. Terwijl de basisvorm van de auto juist geïnspireerd lijkt te zijn op de Renault Twizy, door de wielen buiten de carrosserie, op de uiterste hoeken van de auto en het relatief open interieur. Ook de Sin is geen auto om in weg te kruipen. Het vele glas zorgt wel voor veel overzicht.

De specificaties dan. Ook daar overheerst bescheidenheid. Het elektromotor moet 60 kW (82 pk) leveren, bij een koppel van 160 Nm. Het totaalgewicht is 950 kg, waarvan 200 kg voor rekening van het accupakket komt. Daarover gesproken, de capaciteit van het accupakket is 20 kWh en daarmee moet een afstand van 160 kilometer afgelegd kunnen worden. Er wordt gezorgd voor een batterijwisselsysteem, zodat opladen niet op zicht laat wachten, maar er vrijwel onmiddellijk doorgereden kan worden. Naar verwachting kan de Biomega Sin worden aangeboden voor € 20.000, ergens tussen 2021 en 2023.

Of het ooit zover komt is de vraag. De Sin is absoluut niet onaardig en het concept deugt. Maar een auto ontwikkelen is niet zomaar iets. Diepe zakken zijn nodig en de eisen waaraan een auto moet voldoen liggen krankzinnig hoog. De tijd zal leren of deze auto een van de nieuwe compacte ev’s is die we in de stad (en daarbuiten) kunnen verwelkomen.

Biomega Sin stuur

Biomega Sin stoelen


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een stuur? Vreemd…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.