Whisky
Celtic Renewables, een start-up uit Edinburgh die biobrandstof uit whisky bijproducten probeert te trekken, breidt hun werk uit naar industrieel niveau.

Dankzij een subsidie van 1,5 miljoen euro kan het bedrijf zijn technologie verder ontwikkelen in de Bio Base Europe Pilot Plant (BBEPP) in Gent. Celtic Renewables, een voortvloeisel van onderzoek verricht aan het Biofuel Research Centre van de Edinburgh Napier universiteit, heeft al eerder aangetoond dat het mogelijk is om biobutanol te produceren uit draf (afgewerkte graankorrels) en bodemresidu uit de destillatieketels (pot ale). De komende maanden wordt dit proces herhaalt op een industriële schaal.

Het doel van Celtic Renewables is om een nieuwe industrie van 125 miljoen euro per jaar in het Verenigd Koninkrijk aan te boren. Er wordt verwacht dat hun werk in Gent de productie van biobutanol uit whisky-afval naar een industriële schaal zal tillen, zodat het als een directe vervanging van benzine en diesel kan dienen. Hiervoor hoeven de motoren niet worden aangepast.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Als directe vervanging voor benzine én diesel? Butanol is als alcoholvariant toch niet toepasbaar in dieselmotoren? Verder vraag ik me af of je met biobutanol niet met hetzelfde probleem zit als met methanol, namelijk dat het rubber afdichtingen aanvreet. In dat geval is het alleen toepasbaar in nieuwere motoren die ook geschikt zijn voor e85.

Even los van het bovenstaande: verder natuurlijk een mooie ontwikkeling, kan je alleen maar achter staan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.