Honda e
Een opmerkelijke neiging, die vooral criticasters lijken te hebben. Wordt een ev een oprecht leuke auto gevonden, dan maakt het ineens niet meer uit wat het rijbereik is.

Het gaat om twee auto’s in het bijzonder, die inderdaad over een zekere aantrekkingskracht beschikken. De Honda e en de Mini Cooper SE. Twee supermini’s met een aanlokkelijk uiterlijk, maar ook een accupakket waarvan de capaciteit zeker niet overhoudt. De Cooper SE heeft de beschikking over 33 kWh, goed voor een rijbereik van 232 kilometer volgens de WLTP-norm. De e heeft een accupakket van 36 kWh, wat eveneens een rijbereik van ongeveer 200 kilometer oplevert.

Is het nu de moeite om eindeloos te staren naar dergelijke cijfers en niet het uiterlijk te laten spreken? Toch wel, want er wordt eenvoudigweg aan bruikbaarheid gewonnen als het rijbereik voldoende hoog is. Het is gewoon fijn om twee tot drie uur over de snelweg te kunnen rijden, zonder een verplichte laadstop in te hoeven lassen. Een rijbereik van 300 tot 400 kilometer is dan een vereiste. De Honda en de Mini zullen aan ongeveer 150 kilometer komen wanneer met een snelheid van ongeveer 110 km/u wordt gereden. Meer is zeker mogelijk, maar dan moet er op truckerstempo worden gereden op de rechter rijstrook. Dat is zelfkastijding.

Het helpt ook als het opladen snel gaat. De Cooper SE heeft een aandrijflijn die een-op-een is overgenomen van de BMW i3. Gelukkig biedt BMW sinds jaar en dag driefasenladen, wat zorgt voor vlot opladen bij de gemiddelde publieke paal. Bij snelladen begint er wat achterstand te ontstaan, een laadvermogen van 50 kW is vandaag de dag aan de lage kant. Zowel de Cooper SE als de Honda e haalt niet meer dan dat, terwijl laden met meer dan 100 kW steeds gebruikelijker wordt.

De Honda e en Mini Cooper SE zijn er dus niet voor de kilometervreters. In en om de stad, of bij een enkele rit van niet meer dan 100 kilometer is er weinig reden tot klagen. Dus het overgrote deel van de tijd is er niks aan de hand. Maar de keren dat er wel verder moet worden gereden, is het toch echt een kwestie van goed plannen. Het steekt dat er goedkopere concurrenten op komst zijn die een hoger rijbereik bieden. De Peugeot e-208, Opel Corsa-e en Renault ZOE hebben een accucapaciteit van ongeveer 50 kWh. De vernieuwde Hyundai Ioniq Electric krijgt een grotere batterij van 38 kWh. Laatstgenoemde is aerodynamisch en efficiƫnt, dus komt daarmee behoorlijk ver.

Verkeerde auto’s zijn de Honda e en Mini Cooper SE zeker niet, vooral niet als het rijgedrag vermakelijk blijkt te zijn. Maar er kan moeilijk worden gesteld dat deze ev’s het label beste koop verdienen.

Beeld: openingsfoto Honda e, hieronder Mini Cooper SE

Mini Cooper SE


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.