Autofabrikantenorganisatie ACEA heeft grote zorgen uitgesproken over E15-benzine die op een aantal plaatsen in Nederland wordt aangeboden. Ze claimen dat autofabrikanten niet kunnen instaan voor de effecten van andere dan toegelaten brandstoffen.

Warenwetbesluit benzine
Inmiddels heeft RAI Vereniging dit bij de overheid aangekaart, omdat E15-benzine niet voldoet aan de geldende regelgeving voor het aanbieden van motorbrandstoffen zoals de Fuel Quality Directive (FQD) en het Warenwetbesluit benzine. Hier gaat het om Euro95-benzine waaraan 15% ‘natte’ ethanol is toegevoegd.

Bijmenging
In Nederland wordt op basis van Europese afspraken tot maximaal 5% (droge) ethanol verplicht toegevoegd aan gewone benzines (E5). Deze bijmenging levert voor geen enkele moderne auto problemen op.

Ook E10 wordt in Europa op ruime schaal aangeboden. Welke auto’s geschikt zijn voor het gebruik daarvan, kunnen autobezitters nagaan op diverse lijsten met opgave van (on)geschiktheid door autofabrikanten.

E15
Voor E15-benzine bestaan dergelijke overzichten niet. Alleen van zogenoemde flexifuel-modellen staat vast dat deze geschikt zijn voor een hoger percentage ethanolbijmenging (zoals E85).

Voor alle andere auto’s geldt dat eigenaren het best kunnen kiezen voor een van de benzines die voldoen aan de FQD, dus Euro98, Euro95, E10 of een van de bekende premiumbenzines.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hier om de hoek kan ik het ook tanken. Wil het best in mijn Auris Hybride gieten, maar dat doe ik niet zolang het ook evenveel kost als Euro 95.

Zo ver ik weet ga je door E10 (of E15) iets meer verbruiken, dus dan moet daar ook wel een kosten besparing tegenover staan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.