Ondanks hun goede hoop dat het accuwisselsysteem de norm wordt, zal Better Place in de komende paar dagen een faillissement aanvragen.

Zeven maanden geleden nam oprichter Shai Agassi ontslag, vijf maanden later gevolgd door zijn opvolger, Evan Thornley. Als zelfs de kapitein geen heil meer ziet in zijn schip, zo leerden we van Fisker, is de ondergang nabij.

Better Place startte in 2007 met het opzetten van een netwerk van accuwisselstations. De gedachte hierachter was dat de markt voor elektrische voertuigen uiteindelijk zou gaan groeien door stijgende olieprijzen en een daling in het aantal traditionele autofabrikanten. Zodra dit zou gebeuren, stond Better Place klaar om ons te dienen.

Helaas kwam het project niet van de grond. Achttien maanden na de oprichting kostte olie 125 dollar per vat en General Motors vroeg een faillissement aan. “Better Place heeft geen geluk gehad. Wat verwacht werd over een decennium te gebeuren, gebeurde binnen één jaar,” schrijft Fortune. “Het idee was gebaseerd op schaal, en het kon niet snel en goed genoeg worden gebouwd.”

Alles van het kopen van land tot toestemming voor het plaatsen van laadpalen werd qua tijd en uitgaven onderschat. Daarnaast was Renault de enige fabrikant die een in massa geproduceerde EV voorzagen van de mogelijkheid om de accu snel en eenvoudig te wisselen. Concurrenten wilden hier niet aan meewerken omdat hun batterijen en besturingssysteem een verkooppunt is. Toen Renault vorige week hun investeringen in Better Place stop zetten, hing de beëindiging van het accuwisselbedrijf al in de lucht. Echter, Better Place Denemarken had nog vertrouwen dat het accuwisselsysteem de norm zal worden. Wel gingen zo abonnementen aanbieden om EV’s op te laden.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“Concurrenten wilden hier niet aan meewerken omdat hun batterijen en besturingssysteem een verkooppunt is.”

Als je daar een maandbedrag tegenover zet kan dat toch als nog of zie ik dat verkeerd.

Jammer dat ze niet een goed aanbod/vraag markt konden opzetten met fabrikanten.
Iedere auto de mogelijkheid tot wissel, ik denk dat de bezitter er dan achterkwam dat hij met gewoon kabeltje laden al vergenoeg kwam 90% van de tijd.

maar het zou wel een zekerheid geven.

PS: Ben benieuwd wat er met taxi’s op schiphol gebeurd.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.