Lege accu’s omwisselen in plaats van opladen. Sinds vandaag kan het op Schiphol dankzij Better Place. De opening markeerde wederom een nieuwe elektrostap voor Nederland, want na Israël en Denemarken zijn we het derde land waar een wisselstation staat.

Waar bijvoorbeeld Tesla vol inzet op zogenaamde superchargers die met 400 Ampère opladen, meent CEO Sai Agassi dat het razendsnel wisselen van accu’s de toekomst van elektrisch rijden is. ‘We have cracked the code on electric cars’ zij hij trots tijdens de presentatie bij het Nederlandse station. Jos Nijhuis, de CEO van Schiphol, was ook aanwezig en sloot zich daar bij aan.

Hoe werkt het?
Wanneer de batterij van de Renault Fluence ZE, de enige massageproduceerde EV waarbij de accu snel gewisseld kan worden, leeg raakt wordt de bestuurder via het geïntegreerde systeem Better Place Oscar naar het dichtstbijzijnde wisselstation gestuurd. In het station wordt de bijna lege batterij automatisch vervangen door een volle in slechts een paar minuten. Bij de demonstratie waren we getuige van een swap die vier minuten in beslag nam. Minister Maxime Verhagen, die het station vandaag opende en plaats nam op de Renault-stoel naast CEO Sai Agassi tijdens de eerste wissel, leek onder de indruk. Daarna vetrok hij weer in zijn gepantserde BMW 7 Serie.

Achter de schermen van het wisselstation is het een drukte van belang. Een robot neemt een batterij uit het schap en zet deze klaar om in de auto te plaatsen. Tegelijkertijd voert de transportband van het station de auto door het reinigingssysteem. Dit wast en droogt de onderkant van de auto in afwachting van de volle batterij. Zodra de hefinrichting de auto boven de wisselaar heeft geplaatst, verwijdert een robot de bijna lege batterij uit de auto, haalt de volle batterij op en plaatst deze in de auto. Daarna wordt het systeem ontkoppeld en kan de Fluence weer uit de wasstraat-achtige inrichting rijden.

Batterijdiagnose
De batterijen in het wisselstation zijn aangesloten op een lader, die in verbinding staat met het batterijbeheersysteem. Op die manier kan de lader naast de voortgang van het oplaadproces ook de temperatuur en de spanning van de cellen in het batterijpakket in de gaten houden.

Oplaadvermogen
De oplader van het batterijwisselstation kan een batterij opladen met een maximaal vermogen van 50 kW. Hoeveel vermogen daadwerkelijk wordt gebruikt is afhankelijk van de toestand van de batterij,

Inzet in Nederland
Voorlopig draait Better Place Nederland op de taxibranche van Schiphol, waar jaarlijks 700.000 taxiritten worden uitgevoerd. Better Place wil een stuk van deze taart en zet samen met Renault een tiental Fluenze Z.E-taxi’s in die gebruik maken van de wisselmogelijkheden. Het taxiproject maakt deel uit van het Better Place Consortium, genaamd Greening European Transportation Infrastructure for Electric Vehicles, dat gericht is op het terugdringen van CO2 en wordt gesteund door de EU. Vandaar dat Better Place 40 miljoen euro te leen kreeg van de EIB. Het batterijwisselstation is gebouwd in samenwerking met Amsterdam Airport Schiphol en is op dit moment uitsluitend in gebruik voor de Renault Fluence Z.E. elektrische taxi’s.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Bijzonder goed idee om dat met taxi’s te doen. En na een jaar of 5 zien we wel hoe goed het werkt…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.