trucks
Regelgeving blijkt veel invloed te hebben op de wijze waarop vloten hun winstgevendheid en duurzaamheid kunnen vergroten.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Goodyear naar het Europese vrachtvervoer over de weg. Na de brandstofkosten wordt de impact van regelgeving het vaakst als probleem genoemd door de 600 ondervraagde vlootmanagers. De impact van regelgeving wordt het sterkst ervaren door kleinere vloten: een kwart van de vloten van tussen de 20 – 50 vrachtwagens gaf aan dat na de brandstofkosten, de regelgeving van de Europese Unie de grootste impact had op hun bedrijf. Het in dienst nemen en omscholen van personeel wordt ook als van belang ervaren. Doordat de gemiddelde leeftijd van chauffeurs oploopt, zal dit probleem de komende jaren alleen maar toenemen.

Het onderzoek dat in opdracht van Goodyear werd uitgevoerd, geeft aan dat de sector voor vrachtvervoer over de weg investeert in de toekomst. Er blijkt tevens uit dat veel vloten voorstander zijn van het voornemen van de Europese Unie om de koolstofuitstoot te verlagen. Maar liefst 76 procent van de vloten heeft zijn chauffeurs opgeleid om brandstofefficiënt te rijden en meer dan de helft van de vloten gebruikt altijd de meest brandstofefficiënte vrachtwagens.

Hoewel vloten zich zorgen maken over de hoge brandstofbelastingen, roept slechts een kwart van de vloten op tot een vermindering in de wetgeving omtrent CO2. Hieruit blijkt dat de pogingen van vloten om de brandstofkosten te verminderen aansluiten bij de groene initiatieven van de Europese Unie.

Bedrijven investeren in de toekomst en zouden graag zien dat de Europese Unie de sector hierbij ondersteunt. Gezien de impact van de kwaliteit van het wegdek op de efficiëntie van de vloot, wil 68 procent dat er meer geïnvesteerd wordt in wegenonderhoud. Meer dan de helft van de vloten is voorstander van financiële prikkels voor groenere voertuigen en voor vloten die investeren in aerodynamica en brandstofefficiënte banden (60%). Er is ook steun voor het toestaan van grotere vrachtwagens binnen Europa (51%). Een grote meerderheid (68% vóór, 14% tegen) binnen de sector vrachtvervoer over de weg is voorstander van een grotere overeenstemming van regelgeving.

Nu het nieuwe Europese Parlement de agenda voor de komende vier jaar opstelt, is het van groot belang dat de leden van het Europees Parlement samen met de Europese Commissie kijken hoe ze de sector vrachtvervoer over de weg kunnen blijven steunen. Michel Rzonzef, vice-president commerciële banden bij Goodyear Europa, Midden-Oosten en Afrika:

Uit ons onderzoek blijkt dat de sector geen bezwaren heeft tegen de manier waarop de Europese Unie probeert de koolstofuitstoot terug te dringen, en begrijpt dat er nog brandstofefficiënter en milieuvriendelijker gereden moet worden. Nu het nieuwgekozen Europese Parlement en het college van Europese Commissieleden bijeenkomen, zullen we hun aandacht vragen voor de grote uitdagingen waar het Europese vrachtvervoer over de weg voor staat. Het is van cruciaal belang dat de regelgeving het voornemen van vloten om steeds duurzamer te worden ondersteunt. De inzichten uit ons onderzoek zullen als basis dienen voor een uitgebreid witboek dat Goodyear zal uitbrengen tijdens een groot symposium op 14 december 2014 in Brussel. Wij kijken er naar uit onze bevindingen en aanbevelingen op dit evenement te delen met wetgevers, vlootmanagers en de gehele sector.

Het aanstaande symposium van Goodyear over de toekomst van mobiliteit is een vervolg op het evenement in 2012, dat in het teken stond van brandstofefficiëntie. Tijdens het symposium van dit jaar zullen belangrijke beleidsmakers uit heel Europa en toonaangevende figuren uit de industrie en vloten bijeenkomen. Het onderzoek uit 2014 bouwt voort op de jarenlange betrokkenheid van Goodyear in het gebruik van onderzoeksgegevens voor het opdoen van heldere inzichten en nieuwe manieren van denken die kunnen bijdragen aan de toekomst van Europees wegvervoer.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.