Bussen van VDL met pantograaf
Om de stadsbussen verder te laten rijden en het opladen te vergemakkelijken.

Bij elektrisch vervoer – wat voor voertuig dan ook – draait het niet alleen om de grootte van het accupakket. Zeker zo belangrijk is het gemak waarmee opgeladen kan worden. Steeds weer een kabel uitrollen en enkelfase opladen is niet direct het grootste genoegen. Dat komt bij stadsbussen zeker niet voor. VDL is een erkend busbouwer en heeft ook al de nodige ervaring met volledig elektrische bussen.

Ruimte voor verbetering is er altijd. De VDL Citea Electric bussen hebben nu accupakketten met een basiscapaciteit van 216 kWh of 288 kWh, een toename van 20 %. De accupakketten zijn luchtgekoeld. Met de bussen is een rijbereik van 150 – 200 km mogelijk. Dat betekent dat het vaak volstaat om op het depot te laden, met een CCS-snellaadaansluiting. Maar het is ook mogelijk om een pantograaf op de bussen te monteren. Dan kan er tussentijds, bij de halte, eenvoudig worden bijgeladen.

Opladen is mogelijk met 300 tot 450 kW. Dat betekent dus dat het minder dan een uur duurt om een volledig leeg accupakket weer vol te krijgen. Het is ook fors meer dan de laadsnelheid van de eerste de beste elektrische auto bij een snellader.

Met dank aan Erik voor de tip


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.