Tesla
Lekkere betaalbaar die Model 3, al lijkt er een vies addertje onder het gras.

Tesla-rijders kunnen tot op heden lekker gratis laden met hun Model S of Model X dankzij het snelle Supercharger-netwerk van Tesla. Een overzichtelijke en uitleggende quote van Tesla zelf:

Superchargers zijn gratis oplaadstations waarmee u Model S of Model X kunt opladen in een aantal minuten in plaats van uren. De stations zijn strategisch geplaatst om het aantal stops tijdens reizen over lange afstanden te minimaliseren en ze zijn geplaatst in de buurt van restaurants, winkelcentra en wifi-hotspots. Elk station bevat meerdere Superchargers, zodat u snel weer op weg kunt.

Hartstikke fijn dus. Klanten die dachten dat de Model 3 ook zou meeprofiteren van dit systeem vissen echter naast het net. Tijdens een recente aandeelhoudersvergadering deed Tesla CEO Elon Musk een deprimerende mededeling omtrent het Supercharger-systeem voor de nieuwe Model 3:

“..But the obvious thing to do is decouple that from the cost of the Model 3. So it will still be very cheap — and far cheaper than gasoline — to drive long-distance with the Model 3, but it will not be free long distance for life unless you’ve purchased that package.

Dat wordt dus dokken bij een Supercharger-station om je Model 3 vol te laden, of je sluit een mogelijk lucratief abonnementje af. Zakenman hoor, die Musk. Jammer dat dit nieuws via een vergadering de wereld in wordt geknald. Niet heel netjes natuurlijk. Laten we echter optimistisch blijven. Dit jaar volgt er nog een tweede officiële onthulling voor de Model 3. Musk zal daar ongetwijfeld meer info uit de doeken doen.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Vies addertje? Het is logisch dat je bij een super dure auto meer extra’s krijgt. Ook bij de 60 kwh batterij was het ooit een optiepakket. Dus niet zo gek dat ze dit met de Model 3 doen. Ze doen al meer dan andere merken doen, want ik ken geen automerk waar je gratis brandstof krijgt… Plus, je laadt gewoon thuis of op het werk op, die paar keer dat je een Supercharger nodig hebt, mag je er best even voor betalen.

@stfu: Prima, maar dan had meneer Musk dat best mogen zeggen tijdens de eerste onthulling. De geplaatste reserveringen zijn 1000 euro de stuk. Vrijblijvend annuleren nadat je dit nieuws hebt gehoord zit er dus niet bij. Denk dat een hoop (nieuwe) klanten wel verwacht hadden dat dit onderdeel van de service zou zijn.

@RubenPriest: voor niets gat de zon op. Ik vind het begrijpelijk als je een budget model koopt.

@xiran: ik ook, het nieuws is nogal in een telegraaf stijl opgemaakt.

@RubenPriest: dan zijn die klanten wel erg dom hoor, als ze dat verwacht hadden…
Ik snap de ‘commotie’ niet. Lijkt me vanzelfsprekend dat je daarvoor moet betalen…

@RubenPriest: Indien de pre-order wordt geannuleerd krijg je de aanbetaling teruggestort. Staat in de voorwaarden bij het plaatsen van de order.

@RubenPriest: wellicht dat het toen nog niet bekend was ?

@RubenPriest: Hij heeft toen gezegd dat Superchargen beschikbaar zou zijn. Dat is ook gewoon zo. Elk weldenkend mens had dit kunnen verwachten. En misschien was ie er nog niet precies over uit?

@RubenPriest: misschien moet je je beter in Tesla verdiepen, want ook die reservering kan je ALTIJD terug krijgen. Het is namelijk geen bestelling van de auto, maar een reserveringsplaats.

@RubenPriest: het is niet omdat je bepaalde informatie niet van de eerste voorstelling meedeelt dat je daarom achterbaks bent. De model 3 zal nu eenmaal met een veel kleinere standaarduitrusting op de markt komen en pakweg op 17 inchers rollen. Kijk naar het verschil tussen een A4 en een A7. Vind dat abonnement op die superchargers bijgevolg heel logisch… De mensen die nu met een model S of X rijden zijn early adopters (sponsoren van het grote Tesla project), vanaf de Model 3 trachten zij die fase te verlaten en eens op een deftige manier winstgevend te worden. Om maar een voorbeeld te geven, een Audi A4 kost je een arm en been maar met een Tesla Model 3 moet je 10 jaar gratis een hoogspanningslijn krijgen ??

@RubenPriest: Het had pas smerig geweest als hij eerst gezegd had van wel en dit nu terug trekken zou.

Ik heb de presentatie nooit gekeken maar heeft hij dat daar idd beweerd? Of nam iedereen dat aan zonder aanwijzing?

Hoeveel orders hadden ze ook alweer? Voor en na deze aankondiging graag 😉

@peug206: denk niet dat het veel uitmaakt. Nooit brandstof tanken is altijd goedkoper namelijk.

@peug206: sowieso al meer dan ooit verwacht, dus Tesla gaat hier verre van pijn ondervinden.

Misschien niet goed gelezen, maar betaalde je dan ook niet per kWh? Of gaat het gewoon om het gebruik van die supersnelladers?

@aadzor: Puur voor de Superchargers. Maar in principe laad je je auto zoals je je telefoon op laad: thuis en/of op het werk. Ik gebruik Superchargers nauwelijks, want heb ze domweg niet nodig.

@stfu: dan snap ik inderdaad de verontwaardiging niet

@aadzor: Tja, Ruben klinkt als een typische Hollander. Tesla doet veel meer voor haar klanten dan elk ander merk, maar het is een elektrische auto, dus het is waarschijnlijk nooit goed.

@stfu: Mag ook wel, de kwaliteit is om te janken zo slecht, regen aan storingen en slechte afwerking.

@bofkont: Ik heb tot op heden geen storing gehad (afkloppen) en kwaliteit slecht? Het is geen BMW van binnen, maar dat verwacht ik ook niet van het allereerste eigen product van een Amerikaans merk.

@stfu: Oke goed om te horen van een eigenaar, lees er namelijk vrij veel over.
Verder een imposante wagen zo’n Tesla, maar moet nog wel even wennen, geef me nog even 🙂

@bofkont: man man man wat een dom gezwam. Die 2012 Modellen, met hun kinderziektes, die intussen AL LANG OPGELOST ZIJN, zitten je nog steeds dwars als een drol die er niet uit wil he.

Hint: het is intussen 2016 enne, things have changed dramatically for the better. De 2015 Modellen zijn praktisch vrij van kinderziekten. Dat is verrot snel voor een compleet nieuw automerk.

De Benz E-Klasse diesel die ik in de zomer van 2015 in Engeland huurde voor een weekje, had 92 verse Miles op de klok en de regensensor en de USB port deden het niet. Is het daarom een slecht gebouwde rammelbak? Volgens jouw definitie wel.

@fijnkonijn: zo hey ook niet een beetje op je p*k getrapt of niet dan, lid van de tesla sekte ??, wil niet lullig doen hoor, maar ook recent lees je nog veel problemen bij Tesla.

http://bgr.com/2016/05/20/tesla-model-x-quality-control-issues/

@bofkont: Meeste Model X problemen zijn ook opgelost. En ik spreek best vaak Tesla eigenaren en zit op hun fora en meeste rijders zijn toch echt heel tevreden en zullen de volgende keer weer een Tesla kopen. Ik heb de Model 3 voor de zekerheid ook maar gereserveerd. Tesla lost alles sowieso perfect op, daar kunnen andere merken nog wat van leren. Ook wb. klantvriendelijkheid in de showrooms.

@fijnkonijn: Tsja, helaas zijn er genoeg mensen die graag Tesla in diskrediet willen brengen en de problemen die de auto’s uit de eerste batches willen blijven projecteren op de 100.000 daarop geproduceerde auto’s.
Ook als je met onderzoeken aankomt dat er geen ander merk is waar mensen zo tevreden over zijn en waarvan meer dan 90% zo weer een nieuwe auto van zouden kopen, wordt dat genegeerd en afgedaan als sektarisch.

Het was natuurlijk wel te verwachten…

Pffff…. Ruben is zoals altijd weer lekker negatief gestemd over Tesla.

Bij de Tesla Model S van ca. 100.000k zit dit in de prijs inbegrepen. Zoals stfu al aan gaf, was het een optie bij de Model S 40 en 60 kWh die 2.500 euro kostte. Deze varianten werden door beperkte vraag gecancelled. Deze bijdrage was nodig om de superchargers wereldwijd te kunnen plaatsen en om het netwerk nog steeds uit te kunnen breiden.

Bij de eerste onthulling is er geen enkele uitspraak gedaan over superchargen. Ik ga er vanuit dat iemand die ca. 35.000 euro uitgeeft voor zijn auto, het niet reëel acht dat superchargen gratis is. Stel iemand zou alleen maar gebruik maken van superchargers, zou dan namelijk over 200.000 km een besparing op verbruikskosten hebben van 10.000 euro.

Een andere optie zal zijn om Model 3 eigenaren 2.500 te laten betalen om te kunnen superchargen. met dit aantal extra elektrische auto’s zal het netwerk van superchargers namelijk in korte tijd moeten verviervoudigen.

@pramm: Helemaal eens hiermee. Jammer dat dit zo negatief gebracht wordt.

Om Ruben te quoten: “Prima, maar dan had meneer Musk dat best mogen zeggen tijdens de eerste onthulling.”

Tijdens de onthulling is duidelijk gezegd dat de Model 3 ‘Supercharging Capability’ heeft. Dan kan je er vergif op innemen dat het niet gratis is. Het lijkt mij ook niet gek als Autopilot hardware gratis aanwezig is, klanten zullen dan voor de software moeten betalen net als bij Model S/X.

@stekker: Ruben had er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om te vermelden dat net zoals bij de Tesla Model S, ook bij de Model 3 er moet worden betaald voor superchargen. Maar ja, dit is tenminste journalistiek!

Het is gewoon hetzelfde als met dataverbruik op je mobiel. Jáááren geleden nog een discussie gehad met een vertegenwoordiger van Telfort toen ik nog een zaterdagbaantje had bij een retailer. Toen was data onbeperkt op je mobiele telefoon, zolang je qua verbruik maar niet met je kop boven het maaiveld uitkwam. Toen zei ik nog tegen ‘m wat als iedereen zijn lijn 24/7 open zet. Het is gewoon een kwestie van junkies creëren en daarna, wanneer je verslaafd bent, geld gaan vragen voor een dienst of product.

Haha, in Nederland krijg je dan mensen die dat ding uit gaan proberen te laten rollen tot de ‘pomp’ omdat je waarschijnlijk niet per kwh betaalt. Remmen die dingen eigenlijk automatisch af als ze leeg zijn of ontkoppelen ze?

Tja, het was ook te mooi om waar te zijn…

“Superchargers zijn gratis oplaadstations”

No. No they’re not.

@vinox: op dit moment zeker wel.

Het was bij de Model S in het begin ook al een optie van vele duizenden euro’s om gratis van de supercharger gebruik te mogen maken. Pas met de introductie van de P70 (en het ter ziele gaan van de battery swap stations) is het gratis gebruiken van de superchargers een standaard optie geworden bij aanschaf.

overigens blijft staan dat de brandstofkosten met een Model 3 erg goedkoop blijven. Thuisladen komt neer op minder dan 4 cent per km. Benzine zit al snel rond de 12, diesel op 9.

@pramm: nou, met gemiddeld/praktisch 250w/km en met 25c als goedkoopste laadpaal (niet thuis) zit je op 6,25 cent/km
Diesel met 1:16 en 1,25/liter is dat 7,8cent/km.
Niet groot verschil. En tesla ‘lekt’ veel kw als die stilstaat.
Ik kan het weten als model s rijder

@Joerek: Ik laadt thuis, en aangezien ik boven de 10.000 kWh uitkom, kost 1 kWh me slechts 14 ct.
Overigens zit je met een gemiddelde 250 kWh wel erg ruim. Ik betwijfel of je met een vergelijkbaar rijgedrag ook 16 km op 1 liter diesel rijdt met een vergelijkbare auto.

@Joerek: Ow ja, ten aanzien van het “vele lekken”. Even je settings veranderen als je dat teveel vindt.

Enkel Hollanders gaan hier wakker van liggen 😄

Verbaasd mij niet, had dit al verwacht sinds de onthulling. Als je een beetje logisch nadenkt kan een bedrijf niet blijven gratis stroom weggeven wanneer ie modellen verkoopt voor de grote massa. Dat de model S en X gratis kan opgeladen worden is al een mooie cadeau. Sommige merken geven gratis brandstof voor soms 1000km cadeau bij aankoop van een bepaald model als wijze van promotie. Tesla doet het even voor elke S en X, dat is al meer dan de meeste merken doen, al is benzine weggeven wel wat kostelijker dan elektriciteit.

Nog een vraagje aan de eigenaars van Tesla’s: Als je enkel de superchargers gebruikt of toch regelmatig, is dit dan niet schadelijk voor de batterijen? Dacht dat bij veel EV’s hun batterijen achteruitgaan bij veelvoudig snelladen. Of is dat probleem intussen ook opgelost?

@scaglietti612: Ik heb begrepen dat de degradatie door veelvuldig te superchargen bij de Tesla wel mee valt. Door de grote batterij van de Model S heb je een vrij grote range waarbinnen je vrij snel kan laden. Bij bijvoorbeeld de eerste versies van de Nissan Leaf met een 24 kWh, bleef men maximaal laden tot ca. 90% van de batterij. Bij de Tesla wordt al veel eerder de maximale snelheid afgebouwd.
Ik begreep overigens dat de degradatie wel groter zou zijn dan bij gewoon laden.

Slechter is het voor je batterij om helemaal leeg te gaan, of om te lang (lees meerdere uren) volledig vol geladen te zijn.

@pramm: Bedankt voor de reply 🙂

Heel mooi! Aanpakken die elektrogekkies

Ze kunnen ook laden bij die Fastnet stations langs de snelweg toch? Daar heb ik ooit 1 BMW i3 zien staan. Verder altijd rustig

@fit4fun: betaal je dan ook zo’n 88 ct per kWh, belachelijk veel. En je hebt er niet eens een wc of iets. Alleen in uiterste nood zal ik er ooit gebruik van maken. Thuis laad ik – deels – met zonnepanelen. Ik betaal misschien 50 euro in een maand ofzo aan ‘brandstof’, daarvoor betaalde ik dat minstens wekelijks.

Assumption is the mother of all fuck-ups. Je bent behoorlijk naief als je deze auto had gekocht in de veronderstelling gratis te kunnen laden.
Om in dezelfde lijn door te denken: Autoblog/Groen7 zijn op een gegeven moment ook advertenties gaan plaatsen om geld te verdienen. Niet heel netjes dat ze dat niet gemeld hebben toen ik me origineel aanmeldde voor deze site.

Overigens is de €1.000 fully refundable: “Note that the reservation payment is fully refundable if you cancel your reservation.” Dus zelfs als je heel naief verwacht had alles bij je Tesla te krijgen en je achteraf bedonderd voelt, kun je gewoon je geld terugkrijgen.

Inb4 martinus met “elektrisch rijden is de toekomst.”

Dit is toch helemaal geen nieuws? Vanaf het begin bekend! Net zoals je extra moet betalen voor autopilot en leren bekleding en andere opties.

@lennart81: oh zeker is dat bekend. Er is nooit gezegd dat Supercharging bij de prijs zit. De Model 3 is “Supercharger capable as standard”. Dat is heel wat anders.

Maar we weten intussen hoe AB werkt…

Wat moet dat dan kosten?

Ik weet niet wat erger is, dit nieuws of mensen die dachten dat je bij de model 3 je ook gratis elektronen kon tanken.

@bassx: wat praat je onwetend. Model 3 eigenaren moeten, net als de Model S en X eigenaren gewoon betalen. Bij de hogere S en X modellen zit het bij de prijs in. Het is dan tussen de 2000 en 2500 dollar. Bij de 40 en 60 Model S wa het een optie. Zie het als een vorm van “pre-paid”.

NIETS is gratis op deze wereld. Bij Tesla betaal je voor de laad-infrastructuur. De stroom zelf is gratis (al zit daar gegarandeerd een deel van in, in die 2000 ballen).

@fijnkonijn: Als het bij de prijs in zit hoef je toch niet apart te betalen voor het tanken. Daar gaat dit artikel over…

@bassx: Vergeet het artikel. Het artikel is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend…

Er is nooit gezegd dat Supercharging bij de prijs zit. De Model 3 is “Supercharger capable as standard”. Dat is heel wat anders.

Musk heeft zich nooit in detail uitgelaten over de financiële constructie. Dat is nu tijdens deze aandeelhoudersmeeting voor het eerst. En in, ondertussen ware AB stijl, wordt snel snel een artikel in elkaar gepleurd wat een heel verkeerd beeld schetst.

@fijnkonijn: Precies! Dan zitten we toch wel op één lijn :). Wat ik bedoelde was dat ik het artikel vreemd vind omdat het impliceert dat model 3 klanten allemaal verwacht hadden dat tanken gratis zou zijn. Nergens staat het het en is ook nooit door Tesla impliceert.

Vandaar mijn sarcastische opmerking “Ik weet niet wat erger is…”. 1) het is een slecht artikel 2) het is slecht gesteld met de kennis over de model 3 onder de klanten.

Begin van het einde van Tesla ??

@bofkont: eerst lezen, dan domme opmerkingen maken.

Toegegeven, dit artikel is weer een pareltje en werkt ongeïnformeerd gezwam in de hand. Maar daar doet AB het ook voor want clickbait = advertenties = geld in het laatje. Basic economics…

Ach, dat valt best mee ….
Wat tegen gaat vallen zijn de wacht rijen straks bij dit soort supercharger stations.
Er zijn er nog lang niet genoeg als straks de Tesla echt betaalbaar wordt en in een land zoals NL zit je altijd met ruimte en vooral vergunningen.

Let op mijn woorden, straks sta je te wachten op gasten die een halfuur koffie zitten te zuipen terwijl hun Tesla al klaar is met laden.

@turbobrick: zitten inderdaad hoop hufters tussen, die vaker superchargen dan thuis laden. Snap die lui dan ook niet.

Maar er komen nog veel meer Superchargers bij. In bv. Hong Kong zijn er al meer Superchargers dan tankstations EN dan kun je ook nog eens gewoon thuis laden. In Noorwegen bouwen ze een station van 20 stalls, wat voorheen max. 12 was. They are working on it. En neem aan dat jij met je auto ook niet elke dag sta te tanken? Zo ja, dan sta je soms ook met gemak een kwartier te wachten in totaal.

@stfu: Tank 1x per week en dan ben ik bij de pomp (onbemand) binnen 3 minuten weer weg.

Een hoop heeft te maken met mentaliteit en dat is in NL niet te vergelijken met Azie. Daar staat men netjes te wachten en hier zie je toch aardig wat horken gedrag en idd gemakzucht.
Vergeet niet dat een hoop Tesla rijders dit alleen doen vanwege de mooie wagen en de kosten, niks met het milieu of wat dan ook.
De selecte groep die een Tesla mag rijden van het bedrijf, en NEE dat zijn geen storingsmonteurs, hebben sowieso vaak een air van je wacht maar ff ….

Daarbij zal je zien dat het massaal uitbreiden in NL niet zo eenvoudig is als in andere landen dankzij regelementen, procedures en vergunningen.
Weleens gezien hoe snel er in Azie een nieuwe rotonde ligt ??
Nou hier kan dat rustig 2 maanden duren en dan heb ik het allen over de bouw.

Kortom, als er meer Tesla’s op de weg komen dan wordt het drukker bij het laadstations. Alle uitbreidingen ten spijt.

Vergeet ook niet dat de Tesla steeds vaker moet laden naar mate deze ouder wordt en de accu capaciteit logischerwijs achteruit gaat.

Vwb het thuis laden … Tja als ik hoor dat het soms meer als een volle dag (24 uur) duurt als je hem aan een regulier stopcontact dan snap ik dat het superchargen (vaak in de baas zijn tijd) een mooi moment is.

@turbobrick: Thuisladen met een Tesla kan gewoon op 3 fasen (rode stekker) of met een laadpunt. Ook kan je in de meeste steden publiek laden. Dan duurt het leeg naar vol geen 24 uur. In 7 uur ga je van helemaal leeg naar vol.

Belangrijkste is verandering van je mindset. Iedere dag (of om de dag) zet je de auto aan de lader. dat is voor de batterij het beste, en het kost je ongeveer 20 seconden per dag (10 voor in en 10 voor uitpluggen). Dat is het grote voordeel van elektrisch rijden. Je hoeft dus niet meer te tanken. Je geeft aan dat je in 3 minuten weer onderweg bent. Je moet eens goed timen hoeveel tijd tanken je werkelijk kost, daarbij ook rekening houdend dat je soms om moet rijden om te tanken (zeker relevant als je geen tankpas van de zaak hebt en zo goedkoop mogelijk wilt tanken). Zeker ook als het druk is en er een rij aan de kassa staat.

En vervolgens heb je weer 400 km range. Ik heb mijn tesla nu 1 1/4 jaar en 30.000 km verder heb ik 3 keer in Nederland moeten superchargen (en dat was met name omdat vanwege verhuizing ik tijdelijk niet thuis kon laden) en en keer of 10 in het buitenland. Ook op vakantie heb ik nog niet hoeven wachten op een supercharger, terwijl er op de route du soleil lange wachttijden waren bij de pompstations.
En superchargers staan met name bij hotels, dus in plaats van een matig kopje koffie bij de pomp, gewoon even parkeren, broodje eten met wat te drinken, en voor je het weet zit je auto al weer vol.

@pramm: Amen! Jammer dat er zoveel azijnpissers zijn die met ongegronde argumenten en zonder enige gebruikerservaring pogen Tesla onderuit te halen.

Iets met beren op de weg zien of in oplossingen denken…..

@stfu: “zitten inderdaad hoop hufters tussen”

Ja Schiphol Taxi-chauffeurs, we hebben het (ook) over jullie ja !

Snap het gezeik niet. Welk mens zou er een probleem van maken omdat er betaald moet worden voor de elektriciteit? Juist ja. Komt voor sommigen nog altijd goedkoper uit dan een benzine of diesel. Ritje naar het zuiden via de superchargers kost pakken minder dan gaan tanken bij de dure tankstations in Zwitserland en Italie.
Denk nu maar niet dat Tesla opeens daardoor orders zal verliezen, de meesten zullen toch gewoon thuis laden of op het werk.

Het is wachten op een extra belasting (via de MRB bijv.) voor dit soort wagens zodra er genoeg bijkomen.
Of denk je nu werkelijk dat de staat der Nederlanden grote groepen mensen voor niks gaat laten rijden en flink wat accijnsen gaat mislopen ?

Hoe naief moet je zijn om dat te denken…

Nu is het genieten, zodra het gemeengoed wordt is het net zo duur als gewoon autorijden nu.

@turbobrick: het wordt nooit net zo duur, want je hebt al minder onderhoud, slijtageonderdelen en stroomprijs kan je uiteindelijk deels zelf bepalen. Maar tuurlijk gaan we ooit MRB betalen, maar je moet wel even die omslag creëren.

@stfu: Nooit net zo duur ? Zeg dat niet te snel.
Het is niet alleen de MRB maar er kan rustig een extra tax bij komen ivm de accijnssen die de staat mist omdat mensen soms zelf aan stroom geraken.

Als jij denkt dat de staat het met minder moet doen in de toekomst dan ben je niet heel realistisch ingesteld of je bent nog niet heel lang Nederlander.

voor niks gaat de zon op denk

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.