VW T5 MTM
Al dat gejakker leidt tot niets, behalve dan een hoog brandstofverbruik.

De bestuuder van een bestelbus komt zelden goed weg. Altijd haast en steeds weer op weg naar een volgende klus, duwend op de linkerbaan. Of permanent opgejaagd omdat het bezorgschema onmogelijk krap is. It’s not that easy, being green a white van man.

Het is evident dat brandstofverbruik of iets ongrijpbaars als CO2-uitsoot daarbij weinig prioriteit hebben voor de bestuuder. Dat is ook de uitkomst van een onderzoek van Fleetmatics, leverancier van fleetmanagementoplossingen. Er werden in totaal 536 bestuuders van verschillende autotypes op grijs kenteken ondervraagd. Slechts 43 % van de bestuurders is tijdens het rijden in de bedrijfswagen bewust met het brandstofverbruik bezig. Als het aankomt op CO2-uitstoot zakt dat percentage nog verder, daar maakt 24 % zich druk om.

Dat er bedrijfsreclame op de bus staat is de meesten blijkbaar een zorg. Eenmaal achter het stuur valt daar weinig van te zien. Toch zegt 64 % van de bestuurders rekening te houden met de aanwezigheid van reclame op de auto. Hoe het rijgedrag daarop wordt aangepast zegt het onderzoek verder niet. Ongeveer de helft vindt dat werkgevers meer zouden kunnen doen om bestuurders veiliger en zuiniger te laten rijden.

Verdere zwaktes? Stelselmatig te hard rijden, te laat remmen en agressief wegtrekken bij stoplichten.

Dat er in de gemiddelde bestelbus relatief goedkope diesel gaat helpt vanzelfsprekend niet, het enorme rijbereik op een volle tank ook al niet. Gelukkig wordt ook de bestelbus steeds vaker elektrisch, dat betekent haast vanzelfsprekend dat er behoedzamer gereden gaat worden. Met een beperkt rijbereik is jakkeren onmogelijk of op zijn minst niet raadzaam. En hard remmen slaat nog altijd nergens op, maar zorgt nu ten minste nog voor het terugwinnen van energie.

Foto: Volkswagen T5 MTM met 265 kW (360 pk) door @sirsmokealot op Autojunk


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.