Volgens de resultaten van steekproeven die de ADAC heeft laten uitvoeren kan het aantal deeltjes fijnstof dat een direct ingespoten benzinemotor uitstoot hoger zijn dan van een dieselmotor. Het frappante is dat er voor benzinemotoren alleen nog geen limie is opgelegd voor wat betreft fijnstof.

Sinds de invoering van de Euro5-norm is er voor dieselmotoren in auto’s een grens gesteld voor het aantal fijnstofdeeltjes. Bij benzineauto’s kijkt men voornamelijk naar de CO2-uitstoot en de fijnstof massa. Door direct inspuiting in de cilinders toe te passen hebben veel autofabrikanten de CO2-uitgiftes omlaag weten te krijgen, maar dit zou dus een nadelig effect hebben op de fijnstofgehaltes.

Ter referentie: een BMW 116i stoot 7x zoveel fijnstofdeeltjes uit dan is toegestaan voor hedendaagse dieselmotoren. En een Golf 1.2 van Volkswagen bleek de norm 3,5 keer te overschrijden, zo bleek uit tests van de ADAC.

Het resultaat van de onderzoeken is dat Duitse milieubewegingen nu een roetfilterverplichting voor benzinemotoren met directe inspuiting willen zien. De Europese fabrikantenorganisatie ACEA ziet weinig in dat plan, evenals de Duitse dealervereniging. Een roerfilter op een benzinemotor zou de CO2-uitstoot namelijk weer omhoog jagen. (Bron: Autokompas)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Sinds 2009 geldt de Euro 5-norm. Die schrijft voor benzinewagens en dieselwagens een zelfde maximum voor: 0,005 gram partikels (a.k.a. fijn stof) per kilometer. En dat maximum geldt specifiek voor benzinemotoren met directe injectie. Dit artikel is waardeloos zonder verduidelijking over wat gemeten werd: P10, P2,5 of P0,1.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.