Het Britse Air Fuel Synthesis (AFS) is erin geslaagd om brandstof te maken uit water en koolstofdioxide. Sinds augustus dit jaar werd er vijf liter brandstof geproduceerd door middel van een kleine raffinaderij die als demonstratiecentrale werkt. Een doorbraak? Of gebakken lucht?

Door de instelling van het chemisch proces zouden verschillende brandstofsoorten gemaakt kunnen worden. Zonder dat er aardolie of aardgas aan te pas komt. Dit is in een notendop hoe het werkt, want de geheimen geeft AFS natuurlijk niet vrij. Er wordt lucht in een ruimte geblazen waarin zich een natriumhydroxide-oplossing bevindt. Hierdoor wordt de CO2 in de lucht opgezogen, waarna het in een elektrolyse-cel gepompt wordt. Daarna gaat er een stroompje doorheen waardoor koolstofdioxide (CO2) loskomt. Samen met waterstof, dat uit water wordt gehaald, ontstaat er een ruwe brandstof.

Air Fuel Synthesis

Deze ruwe brandstof is niet direct geschikt om in de benzine- of dieseltank van een auto te gooien, daarvoor zullen er additieven moeten worden toegevoegd. Een andere optie is het mixen van de synthetische brandstof met bestaande, fossiele brandstoffen.

Tim Fox, hoofd van energie en milieu voor het Institution of Mechanical Engineers (IMechE) in Londen, verklaarde tegenover The Independent:

“Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar het is echt zo. Ze presteren het echt en ik heb het met eigen ogen gezien. Het is een kleine proefcentrale die lucht opvangt en CO2 uitscheidt op basis van de alom bekende principes. Het maakt gebruik van bekende en gerenommeerde componenten, maar het mooie is dat ze het tot een geheel hebben samengebracht en dat ze laten zien dat het kan werken.”

De wetenschappers verwachten, mits er genoeg financiële steun komt, in 2014 of 215 in staat te zullen zijn om dagelijks ongeveer een ton aan brandstof te produceren. AFS heeft op hun site een timetable gepresenteerd met hun plannen voor de komende jaren.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De vraag naar de efficiency lijkt niet onterecht. Waarom die groene stroom niet meteen voor mobiliteit gebruiken? Elektrolyse is al enorm inefficient op zich en dan volgt nog een bewerking.

@advandermeer: Het voordeel wat je natuurlijk hebt is de energie dichtheid die deze brandstof kan leveren ten opzichte van een accu.

Ook kan je weer snel tanken e.d.

Ben het wel met je eens dat dit naar mijn idee geen antwoord is op de EV, we kunnen moeilijk dit vrolijk in onze V8 gaan gooien en dan maar kunstmatige brandstof maken.

Het kan een antwoord zijn op sommige vraagstukken waar je niet direct accu’s kan inzetten, maar we moeten van de ICE af.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.