Belgen zetten wereldrecord met Model S P100D
Hypermilen!

Bjørn Nyland zette enige tijd geleden een record met een P85D. Hij wist met de EV op één acculading een afstand van 728,7 kilometer af te leggen. Daarna verschenen berichten over een 85D die 880 kilometer ver kwam. Knappe prestaties, maar twee Belgen vonden dat het beter kon!

Zij gebruikten een P100D voor de recordrit, die uiteraard eerst zorgvuldig werd uitgestippeld. De twee hypermilers wilden immers niet te maken krijgen met reliëf (het blijft België…) en andere zaken die een troebel resultaat zouden opleveren.

Uiteindelijk werd een rondje van 26 kilometer lang gevonden dat een paar keer werd geoefend om de juiste rijstijl/snelheid en instellingen te vinden. Airco is immers geen optie want dat kost vermogen, maar geopende ramen zorgen weer voor een minder gunstige luchtstroom.

Na veel oefening bleek dat 40 km/u de ideale snelheid was om zo ver mogelijk te komen. Geen moordend tempo, dus voor de zekerheid werd een TEST-bordje achterop de Tesla geplakt om het overige verkeer te waarschuwen. Andere weggebruikers bleven geduldig, maar de politie wilde toch even weten wat er aan de hand was. Een korte uitleg later werden de mannen met rust gelaten.

Met stijgende buitentemperaturen en een airco die uitstond steeg de temperatuur in de Tesla naar een stevige 38 graden. Het leek erop dat de mannen een afstand van 900 kilometer gingen halen, maar daar waren ze gezien het stevige accupakket van de P100D niet echt tevreden mee.

Toch werd koers gezet richting de dichtstbijzijnde laadpaal waar de Tesla letterlijk op het laatste beetje acculading aankwam. Uiteindelijk werd de barrière van 900 kilometer doorbroken en stond de teller op 901,2 kilometer! Het gehele verhaal lees je hier.

Grote vraag blijft of een gewone 100D tot een nog betere prestatie in staat zou zijn. Volgens Elon Musk in elk geval wel. Hij tweette dat deze Model S met de juiste banden meer dan 1.000 kilometer op één acculading kan rijden. Wie durft?


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Nietszeggende test lijkt me. Wat heb je nu aan deze info aangezien ze één vaste snelheid bleven aanhouden op 1 vaste route met dingen als airco die uitstaat? Niemand die 1000km moet rijden en dan 40 km/h blijft rijden

@ariif: dit is dan ook geen test. Dit is een poging voor een record.

@ariif: idd een bullshit test. Dat de 100D met normale snelheden bijna 500km rijd vind ik een prestatie. Dit soort tests daarentegen gaan helemaal nergens over.

Dus vrij nutteloos

Leuk.. Laat iets weten wanneer ze datzelfde kunnen halen met een gemiddelde snelheid van 120 km/u.

@misterdrogba: op welke rit rijd jij dan gemiddeld 120 km/u?

Of negeer je stelselmatig alle rode verkeerslichten, neem je altijd en overal voorrang, ga je rechtdoor over rotondes en rij je 120 op een 80 weg?

Ik kom namelijk nauwelijks hoger dan gemiddeld 70 km/u uit in Nederland.

@stefanvts16v: ik had een langdurig gemiddelde van 95kmh (25.000km) dus het kan wel. Woensdagavond heb ik gemiddeld ook 120 gehaald, gewoon binnen Nederland. Mijn boordcomputer geeft dat heel mooi aan altijd (zowel van reset tot reset als de trip).

@stefanvts16v: over de 130 gemiddeld richting skivakantie, gemiddelde in Nederland is 76 per uur. En bij die ritten zoek ik een balans tussen snelheid en verbruik omdat ik gewoon zo snel mogelijk (over de hele reis gemeten) wil reizen. De wetenschap dat ik er ook 3x langer over kan doen badend in het zweet voegt daarom weinig toe imo.

@p964: moet het allemaal wel behoorlijk mee zitten. Welke snelweg pak je dan in DL? Inclusief stops heb ik wel eens 125 kmh gemiddeld gehaald.

@stefanvts16v: ik ben van altijd jakkeren op de linkerbaan overgegaan op altijd 100kmh op de actieve cruisecontrol. Lekker relaxed hangen op de rechterbaan. Het mooiste is dat ik 45% zuiniger rij nu en het binnen Nederland nauwelijks invloed heeft op de gemiddelde snelheid. Duitse autobahn is een ander verhaal.

@misterdrogba:

Even als toevoeging op m’n vorige post: uiteraard is 40 km/u het andere uiterste van de schaal. 😉

@stefanvts16v:
Ok, slecht verwoord door mezelf maar doelde meer op het feit dat het pas interessant wordt wanneer ze datzelfde range kunnen halen op een snelwegrit met een snelheid van ongeveer 120 km/u.

@misterdrogba: duidelijk!

Zou idd mooi zijn als er 900 km range kon worden behaald op een snelwegrit!

@misterdrogba: dat is net zo zinvol als wat die Belgen gedaan hebben. Over het algemeen haal je naar wintersport/zuid Europa (zonder files) ongeveer gemiddeld 100km/u.

N.b: Maar op dat soort ritten is een halfuurtje pauze ook heel gewoon.

Maximumsnelheid naar 40km/h!

>901.2 km in een EV met 40km/u
Representatieve meme…

Kijk. Daar heb ik wat aan. Nu weet ik dat ik naar München kan op één volle lading via de Autobahn.

@schreute01: wel via de vluchtstrook graag

Een 85 die 880km ver komt vind ik knapper dan een 100 die 900 doet…

Maar ik daag ze uit om nu hetzelfde te doen met een E220d met volle tank. Kijken welke verder komt.

@lekbak: en met een normale snelheid. Dan zet ik mijn geld, huis en hond op de mercedes in

@lekbak: appels met peren vergelijken..

@vtechlover: want range met range in een (door tesla zelf benoemde) zelfde klasse vergelijken is appels en peren vergelijken?

@vtechlover: hij vergelijkt een auto met een auto?

40km/u heb je in de toekomst vast wel wat aan, als iedereen in de file staat.

900:40 is meer dan 22 uur. Best wel saai om hetzelfde rondje 22 uur lang te rijden. Maar buiten dat knappe prestatie. Nu hopen dat we ook 130 per uur 5 uur lang volhouden

Ken je die mop van die 2 Belgen in een Tesla. Die reden 40 km/h op de baan met de airco uit en 38 graden buiten.

Knap werk voor de gene die dit vol heeft gehouden met 40kmh en waarschijnlijk zonder airco. Verder totaal nutteloos

Jeetje. Ik heb wel betere dingen te doen. Mijn benzinetank bijvoorbeeld, die moet juist zo snel mogelijk leeg.

En gewoon 130km/h op de snelweg met verkeer?

@dutchdriftking: bijna 500km met een 100D. Daar heb je wat aan. Deze test is stompzinnig.

Het is natuurlijk knap, brandstof-motor heeft zijn einde bereikt met rendement en zal het dus afwachten worden tot de technologie beter wordt van de elektrische auto’s en ze de brandstof-motor voorbij streven. (ik gok 8-10 jaar)

Wat zeuren jullie nou dat het een ‘nutteloze test’ zou zijn, enz…. Het is niet eens een test.
Dit is gewoon een record-poging. Je klaagt toch ook niet dat de fietstochten van Dumoulin nutteloos zijn omdat hij geen bagagedrager voor zijn broodtrommel heeft?
De een kweekt de grootste pompoen, een tweede zoekt de hoogst haalbare frequentie voor een processor (en schakelt daarvoor 5 van de 6 cores uit).
Dit heeft nog best zin: Het laat zien welke vooruitgang er geboekt wordt in een jonge technische branche. Zo is dit al een kwart meer dan die 728 km, een record uit 2015.

@mout: dit was een zinloze recordpoging. Zo duidelijker?

@schreute01: alle recordpogingen zijn zinloos

@schreute01: recordpogingen zijn per definitie zinloos. Als het de zin voor het groter goed betreft althans. Anders soe ik ook wel elke dag recordpogingen ergens mee. OT: leuk artikel. Net zo vermakelijk als het Guiness Book.

@schreute01: elke recordpoging is zinloos

Het is wel echt helemaal Tesla-rijder waardig dat je zo met jezelf bezig bent dat het je geen hol uit maakt dat je een dag lang de rest van het verkeer op houdt.

Op een normale werkdag is 40 km/h idd de gem snelheid wat je hier in België max kan halen.. dus representatief!

Nu 4 thuiskomers er onder, en gaan met die banaan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.