De aankoop van elektrische en plug-in hybride auto’s wordt voor ondernemers fiscaal gestimuleerd. Echter, wie een zakelijk aangekochte laadpaal op een woonerf plaatst, kan wel eens voor onverwachte problemen komen te staan.

Onze tipgever rijdt in een plug-in hybride op naam van de zaak, maar heeft geen eigen parkeerplaats op het werkadres. Om te kunnen laden heeft zijn B.V. een laadpaal aangeschaft en op de oprit van zijn woonhuis geplaatst. Een ideale oplossing, zeker wat betreft minister Henk Kamp (Economische Zaken) en staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu). Om het dreigende gebrek aan oplaadpunten op te vangen willen zij het thuisladen stimuleren.

Het komt dan ook als een verassing dat de Belastingdienst niet op één lijn lijkt te zitten met de politiek. Van de belastinginspecteur ontving de plug-in rijder (voor het gemak noemen we hem “Joost”) een brief met de mededeling dat de laadpaal niet als roerend goed gezien kan worden. Dit betekent dat de laadpaal privé vergoed moet worden aan de naamdragende B.V.

Onzin, vindt Joost. Hij heeft geen privé belang bij de laadpaal omdat deze enkel wordt gebruikt voor het laden van de zakenauto. Daarnaast is de laadpaal, bevestigd met keilbouten, weer eenvoudig en zonder schade te verwijderen. Het woonhuis is niet incompleet zonder laadpaal op de oprit en er zijn nog weinig huizenkopers met behoefte aan deze voorziening. “Al zou de laadpaal onroerend zijn,” stelt Joost, “dan nog is er nauwelijks sprake van waardevermeerdering van mijn huis.”

Om aan te geven hoe bizar deze situatie is: zonnepanelen op het dak van een woonhuis kunnen wel (onder voorwaarden) als zakelijk bezit worden aangemerkt.

De belastinginspecteur bleef bij zijn standpunt. Hoewel er duidelijke afspraken zijn omtrent het plaatsen van zakelijk aangekochte zonnepanelen op woonhuizen (zie het Besluit van 15 september 2009, nr. CPP2009/1116M, Staatscourant 2009, 14052), heeft de politiek zich (nog) niet eenduidig over thuislaadpunten uitgesproken. Om die reden zag de belastinginspecteur zich verplicht de laadpaal niet als zakelijk bezit toe te staan.

Een teleurstelling voor Joost: “Men krijgt veel fiscale voordelen voor de aanschaf van een plug-in hybride auto, maar het daadwerkelijk milieubewust inzetten wordt ontmoedigd.” Met deze stellingname lijkt het voor zakelijke rijders bijna verstandiger om met een tankpas van de zaak op weg te gaan in plaats van over te gaan tot aanschaf van een thuislaadpunt.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“Men krijgt veel fiscale voordelen voor de aanschaf van een plug-in hybride auto”
Dat heeft de belastingdienst waarschijnlijk ook gemerkt, en bedacht dat het wel een keer genoeg is. Sommige ondernemers willen niet alleen het onderste uit de kan, ze willen ook de kan.

@mashell: LOL @kan

Don’t hate the player, hate the game.

Maar wat kost de oplaadpaal per saldo privé?
En dat in vergelijking met de bijtelling van een vergelijkbare niet 0% auto?

Dat de MIA, KIA & Vamil de overheid veel gaat kosten is wel duidelijk maar dan moeilijk doen over een paar honderd euro subsidie voor een laadpaal…..

Lijkt me dat je als ondernemer of zakelijk rijder toch een uitgebreid onderzoek doet naar de voor en nadelen? Lijkt mij dat hier best wel mazen te vinden zijn, aangezien het nog zo’n jonge ontwikkeling is.
Kortom @Marshell: je kunt de kan best willen toe-eigenen, maar dan mag je wel iets meer onderzoek doen 🙂

Wat hier gebeurt, is dat het juridische deel (natrekking) wordt gevolgd. Echter is het zo, dat na het juridische aspect altijd het fiscale/economische aspect bekeken dient te worden. Dat is de essentie ook van belastingrecht. En dat is ook feitelijk de reden dat zonnepanelen WEL als zakelijk gezien kunnen worden.

Feitelijk is er, als je kijkt naar natrekking, geen verschil tussen een zonnepaneel en een laadpaal. Dat ding schroef je vast en dan is het vanwege natrekking deel geworden van de onroerende zaak. Dus so far is de argumentatie van de particulier heel goed geweest. Immers: er dient geen enkel privé belang. Daarnaast (aanvullend): als de zonnepanelen zakelijk zijn omdat ze voor de zakelijke auto gebruikt kunnen worden, maar we hebben geen (zakelijke) stekker om die opgewekte zakelijke stroom in de zakelijke auto te krijgen, wat is dan het nut van die zakelijke zonnepanelen? Met andere woorden: mijn standpunt is dat de laadpaal een functioneel en onlosmakelijk deel van de zonnepanelen zijn geworden.

Advies van mijn fiscalist zou zijn: handel in de aangifte alsof alles zakelijk is. Als dit dan gecorrigeerd wordt door de fiscus, start je een normale bezwaarprocedure. De kans is groot dat dit uiteindelijk goed gaat komen.

Daarmee wordt het recht op subsidie natuurlijk ook ongeldig als dit geen zakelijke kosten zijn, of betekend het dat het een netto vergoeding aan de werknemer is waar eerst nog loonbelasting over betaald moet worden? Geen van beiden is een optie natuurlijk.
Tweede kamer: doe je werk!!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.