Duits gekentekende Hyundai Ioniq
Gunstige cijfers. Er is bovendien sprake van een forse groei.

Een toenemend aantal auto’s is een hybride. Al dan niet voorzien van een stekker is dit een beproefde aandrijvingsvorm die het verbruik op zijn minst theoretisch fors weet te drukken. Precies dat is wat wordt geëist in Europese milieudoelstellingen, er mag nog slechts een marginale hoeveelheid CO2 worden uitgestoten. Met alleen een verbrandingsmotor vallen zelfs de maximale waarden niet meer te halen.

Zo ongeveer iedere denkbare autofabrikant heeft dan ook laten weten dat er wordt ingezet op elektrische én deels elektrische auto’s. Elektrische aandrijflijnen worden in rap tempo ontwikkeld en verbeterd wat leidt tot de komst van veel elektrische auto’s. Het kan ook zijn dat in één en dezelfde auto kan worden teruggevallen op een beproefde verbrandingsmotor als een uiterst actuele elektromotor, een hybride dus. Steeds vaker worden modellen zo ontworpen dat meerdere aandrijflijnen toepasbaar zijn, zodat iedere markt de auto krijgt waaraan behoefte is. In Nederland zullen dat vaak elektrische auto’s zijn.

Wereldwijd zijn er in 2018 in de Verenigde Staten, China en de vijf belangrijkste Europese markten meer dan 1,1 miljoen volledig elektrische auto’s verkocht, zo blijkt uit een onderzoek van PWC. Dat is een stijging van bijna 72 % vergeleken met vorig jaar! De verkoop van het aantal hybrides is toegenomen met 20 % tot 1 miljoen auto’s, terwijl het aantal plugin’s geplust met 64 % tot 538.000 auto’s. De totale verkoop in 2018 van volelektrische auto’s, hybrides, en plugin-hybrides komt uit op 2,6 miljoen.

Uiteraard is het evident dat de populariteit van de elektrische auto verder toeneemt, aangezien het aanbod groter wordt. (Via: ecomento.de)


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.