Nikola Two waterstoftruck
Wat gaat het worden in het goederenvervoer, volledig elektrisch of waterstof?

De kaarten worden geschud en de uitkomst is onduidelijk. Er worden momenteel grote stappen gemaakt. Wanneer we kijken naar de vrachtwagens dan is dat wat er gebeurt bij Nikola en Tesla het meest interessant. Laatstgenoemde fabrikant komt nog dit jaar met zijn volledig elektrische Semi, met een behoorlijk rijbereik. De startup Nikola speelt dubbelspel, werd er eerst met volle overtuiging ingezet op waterstof, nu blijkt dat er ook aan elektrische vrachtwagens wordt gewerkt.

Uiteraard is het rijbereik een punt van aandacht. Met een vrachtwagen moet gewoon ver gereden kunnen worden, wanneer te vaak verplicht moet worden gestopt, dan is dat eenvoudigweg nodeloze verspilling van de arbeidsuren van de chauffeur. Om die reden lijkt waterstof geen verkeerde keuze te zijn. Behalve Nikola zijn ook de usual suspects Toyota en Hyundai bezig met de ontwikkeling van waterstoftrucks.

Verschillende belanghebbenden hebben nu een samenwerkingsovereenkomst (memorandum of understanding) gesloten. Door bundeling van de krachten moet de slagingskans van waterstof toenemen. Het gaat om Air Liquide, Hyundai, NEL, Nikola Motor, Shell en Toyota. Door Air Liquide en NEL kan worden voorzien in de benodigde infrastructuur voor waterstof, terwijl Shell momenteel een transitie doormaakt van conventionele brandstoffen naar de meer alternatieve brandstoffen. Het is aan de overige partijen om de vrachtwagens te produceren.

Er wordt vooral gewerkt aan tankapparatuur. Zaken als de vulslang, opvangbak en noodsystemen worden gestandaardiseerd. Zodat het mogelijk wordt om binnen 10 minuten een waterstoftruck te tanken. (Via: greencarcongress.com)

Beeld: Nikola Two waterstoftruck


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.