Een aardig gangbare trein van Alston, maar dan voorzien van een accupakket.
Alstom Coradia Continental

Op het spoor valt er weinig te elektrificeren. De trein is een elektrisch vervoersmiddel, met een afhankelijkheidsrelatie met de bovenleiding voor de stroomvoorziening. Wat nu als de bovenleiding ontbreekt? Voorheen werd geopteerd voor een dieseltrein, tegenwoordig valt er te kiezen voor duurzame alternatieven. Een waterstoftrein, of een batterij-elektrische trein. Zowel het eerste als het tweede type wordt in Duitsland ingezet, in Noord-Nederland rijdt een waterstoftrein over het regionale spoorwegnet.

Batterij-elektrische treinen van Alstom kunnen worden verwelkomd op het Duitse spoor. De treinen gaan in 2023 rijden voor vervoersmaatschappij Verkehrsbund Mittelsachsen. Er is een contract ter waarde van 100 miljoen euro gesloten.

Het gaat om 29 treinen die worden ingezet in de omgeving van Leipzig. Tussen Chemnitz en Leipzig is er 80 kilometer zonder bovenleiding te overbruggen. Dat moet probleemloos lukken met de Coradia Continental BEMU, een trein die bestaat uit drie rijtuigen met een totale lengte van 56 meter. Voor 150 mensen is een zitplek aanwezig. De topsnelheid komt uit op 160 km/u en dat is ruim voldoende, aangezien hogere snelheden op het gewone spoor ongebruikelijk zijn. Wordt op de accupakketten vertrouwd, dan komt de trein 120 kilometer ver. Met bovenleiding kan er onophoudelijk worden doorgetreind en worden de accupakketten vanzelfsprekend bijgeladen.

De elektrificatie van het openbaar vervoer lijkt onophoudelijk door te gaan.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dit soort dingen zouden perfect zijn in de stad, dan hoef je niet meer zo’n gevaarlijk en lelijk spaghetti netwerk boven elke tram te hebben en als je ze nou ook banden geeft hoef je ook geen gevaarlijk en peperduur rails te hebben waar al die fietsers over vallen. Tevens kun je dan gewoon een andere kant op sturen wanneer je een nieuwe route wil in plaats van de hele straat stil laten leggen midden in de stad puur en alleen om een nieuwe rails aan te leggen.
Zou allemaal veel goedkoper, veiliger, efficiƫnter en noem maar op zijn. We noemen het nieuwe voertuig dan een bus.
Helaas hebben de poppetjes met de touwtjes in handen andere gedachtes, of misschien financiƫle belangen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.