Tesla Semi
Hoge kosten en lage opbrengsten, dat is de transportsector in een notendop. Hierdoor is de keuze voor een elektrische vrachtwagen voorlopig een haast onmogelijke.

Ook het rijbereik van een elektrische vrachtwagen houdt niet over en dat is lastig, want het werk van de gemiddelde vrachtwagenchauffeur bestaat uit het aaneenrijgen van eindeloos veel kilometers. Jaarlijks een lieve 100.000 kilometer is niks uitzonderlijks. Dat is nu ondoenlijk met een elektrische vrachtwagen. Misschien kan het op termijn met een Tesla Semi, maar verder is er niet veel om de komende jaren op terug te kunnen vallen. Misschien dat op termijn waterstof groot wordt in de wereld van het goederenvervoer. Dan moeten er natuurlijk wel veel tankstations komen.

Uit een onderzoek van ING blijkt dat de elektrische vrachtwagen zijn doorbraak voorlopig niet beleeft. Milieuzones in steden worden weliswaar steeds strenger, maar nog tot 2030 is er een overgangsfase en worden fossiele brandstoffen niet uitgebannen. Verder is een elektrische vrachtwagen voorlopig (erg) duur, terwijl ook de personeelskosten in het transport hoog liggen. Moet een chauffeur het accupakket van zijn vrachtwagen opladen, dan is dat vaak kostbare arbeidstijd die verloren gaat.

Naar schatting worden elektrische vrachtwagens pas na 2025 echt aantrekkelijk. Mede door een verwachte daling van de aanschafprijs, want het accupakket is onvermijdelijk een steeds minder duur onderdeel. Het blijft evenwel koffiedik kijken, ruimhartig subsidiebeleid zou de zaak zomaar kunnen veranderen.

Beeld: Tesla Semi


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.