Om auto’s lichter en daarmee zuiniger te maken, wordt door autobouwers geregeld koolstofvezel (carbon fiber) gebruikt. Het zwarte materiaal is bij gelijke sterkte liefst vijf keer lichter dan staal. Grootste nadeel van koolstofvezel is dat het behoorlijk aan de prijs is. Mogelijk is bamboe een voordeliger alternatief.

Bamboe wordt momenteel al op verschillende manieren toegepast. Denk hierbij bijvoorbeeld aan productie van papier, gebruik in de textiel en toepassing de bouw. Volgens Greg Abbott, een specialist in het ombouwen van conventionele auto’s naar EV’s, is van mening dat bamboe en bamboehars ook gebruikt kan worden voor het vervaardigen van auto-onderdelen en body-panelen.

Qua sterkte kan bamboe ergens tussen koolstofvezel en glasvezel worden geplaatst, met het grote voordeel dat het veel goedkoper is. Bamboe groeit gemakkelijk en snel en is eenvoudig te verwerken. Zo wordt bamboe ook al gebruikt in surfplanken, dus misschien is bamboe in auto’s niet eens zover gezocht.

Ford MA Concept

Greg Abbott is bovendien niet de eerste die met dit idee komt. Vier jaar geleden presenteerde bandenfabrikant Kumho ook al een concept race-auto met een frame van bamboe. En ook in de hier afgebeelde Ford MA Concept uit 2002 werd al een behoorlijke hoeveelheid bamboe gebruikt. (via: autoblog.com)


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

als je dat in een geweven mat kan steken zoals carbon, lijkt me dat wel een erg vette print…

🙂

Is een nadeel niet dat bamboe niet erg flexibel is in verhouding met andere materialen? Of zie ik dat verkeerd?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.