Tesla Model 3
De systemen kunnen minder dan de mensen denken, en dat is gevaarlijk.

Dat het gebruik van de Autopilot riskant kan zijn werd kortgeleden pijnlijk duidelijk, toen een Tesla Model 3 aan zijn einde kwam in Griekenland. Een land waar de auto officieel niet wordt geleverd en de Autopilot officieel niet wordt ondersteund. Sowieso wordt er bij ieder ongeluk, met iedere Tesla, in de richting van de Autpilot gewezen. Is dat wel terecht?

Uit onderzoek van Britse autoverzekeraars blijkt dat mensen simpelweg teveel vertrouwen hebben in de rijassistenten. Dat geldt niet uitsluitend voor de Autopilot, maar ook voor autonome rijfuncties die vele andere automerken bieden en op iedere auto in het hogere segment aanwezig zijn. Het is eenvoudigweg nog niet mogelijk om de assistenten alle werk te laten verrichten. Dat het stuur af en toe moet worden vastgepakt is dus niet voor niets. Een auto is op zijn hoogst semi-autonoom. Het gaat bijvoorbeeld mis wanneer er een file staat en er geen auto wordt gevolgd. Wordt er een auto gevolgd, dan wordt er geleidelijk geremd, maar staat plots alles stil, dan valt er met geen mogelijkheid nog op tijd te remmen. Daarvoor wordt niet ver genoeg vooruit gekeken.

De volledig autonome auto, die vrij is van fouten, is nog ver weg. Iets wat Waymo niet heeft weerhouden van het inzetten van autonome taxi’s zonder chauffeur annex toezichthouder. Maar die kan ook niet zomaar overal rijden. In Groot-Brittannië en door de UNECE (United Nations Economic Commission for Europe) wordt intussen besproken wanneer een auto volledig autonoom kan worden genoemd. Er zal voldaan moeten worden aan een vrij strikt eisenpakket. De huidige niveauindeling volstaat blijkbaar niet. Nu wordt level 4 gebruikt voor auto’s die zelfstandig hun weg kunnen vinden in een geografisch afgebakend gebied en level 5 voor een auto’s die overal zelfrijdend zijn. (Via: bbc.com)


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Het is een rijassistent, geen autopilot. Het die naam geven is crimineel meneer Musk.

Wat een onzin.
“To pilot” betekent “navigeren”.

En ik geloof er weinig van dat een volledig autonoom systeem ver weg zou zijn, het grootste obstakel is de wetgeving, technisch is het al heel ver.

En vrij van fouten is sowieso een utopie, het is continu in ontwikkeling, leert steeds bij, krijgt steeds nieuwe updates en wordt dus steeds beter.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.